A Hang-Szín-Tér Művészeti Szakközépiskola 2006 őszén nyitotta meg kapuit a jelentkező diákok előtt. Az iskolát a Művészetért Közalapítvány alapította a helyi és a várost övező régió igényének figyelembe vételével. Az iskola hosszú távú terve, hogy párhuzamos középfokú szakközépiskolai művészeti képzést, valamint érettségi utáni szakképzést folytasson.
Az országban egyedülállóként párhuzamosan három művészeti ágban, a képző- és iparművészeti-, zeneművészeti-, és táncművészeti ágban indítottuk az oktatás. A képző- és iparművészeti ágban, grafikus, szobrász, keramikus, játék-és animációs film készítő szakon, a zeneművészeti ágban, jazz-zenész és szórakoztató zenész (rockzene műfaj) szakon, a táncművészeti ágban táncos (modern-kortárstánc) szakon tanulhatnak diákjaink.
A diákközpontúság az iskola fontos alapelve. A tanárok részéről megnyilvánuló legfontosabb érték a pedagógiai humanizmus. Ennek alapfeltétele a diákhoz, mint individuumhoz való viszonyulás és a tanulók jogainak tiszteletben tartása. Szakmai tanáraink országos szinten elismert művészek és képzett pedagógusok. Felkészültségük, szakmai hozzáállásuk lehetővé teszi, hogy iskolánk versenyképességét megőrizve megerősítse helyét az ország művészeti szakközépiskolái között. Tanáraink kreatív, diákközpontú szemléletmódja átjárja az iskola szellemiségét, olyan légkört teremtve, amelyben a diákjaink számára a kemény munka is könnyed, kihívásokkal teli izgalmas feladattá válik. Az alkotás, a kreatív alkotómunka az iskolai hétköznapokban az egyik legnagyobb érték. A saját és mások alkotásainak megbecsülése, az alkotás folyamatának tisztelete, a koncentrált figyelmet igénylő, fizikai, szellemi és lelki megterhelést jelentő napi, szívós munka hozzásegíti növendékeinket ahhoz, hogy igényes, sikeres felnőtté váljanak.
Évfolyamonként két-két osztályt indítunk 30 - 32 fős osztálylétszámmal. Terveinkben sem szerepel további, évfolyamonkénti létszám-, illetve osztályszám bővítés, hisz inkább a minőségi és nem a mennyiségi oktatásra törekszünk. A szakok indítását a jelentkezők számához igazítva ésszerű keretek között évfolyamonként változtatjuk, de csak olyan mértékben, hogy az ne zavarja a minőségi oktatást.
Az iskolában négy évfolyamban, nyolc osztályban 245 diák tanul. Diákjaink az általános iskolát befejező, jelenleg 14-18 éves korcsoport, akik 18-19 éves korukig tanulnak iskolánkban, attól függően, hogy a 12 évfolyam végén letett érettségi vizsga után a szakképesítést nálunk szerzik-e meg, vagy főiskolán, egyetemen tanulnak tovább.
Tanulóink jellemzően Fejér megyéből, a Közép-dunántúli Régióból jönnek, de vannak olyanok is, akik távolabbi országrészekből, Pest-, Baranya-, Somogy-, Zala megyéből érkeztek. Tanulóinknak igény szerint biztosítunk kollégiumi elhelyezést, elsősorban azoknak a diákjainknak, akik távolabbról, illetve tömegközlekedési eszközökkel nehezen megközelíthető városból, falvakból érkeznek.
Az iskola természeti környezete és vidéki fekvése egyaránt erőssége az iskolának. A vidéki jó levegő, a nyugodt kisvárosias hangulat, a jó közlekedési lehetőség egyre népszerűbbé teszi iskolánkat a gyermekeik számára biztonságos, nyugodt helyet kereső szülök körében. A békés kisváros a megye két nagyvárosához közeli fekvése (Székesfehérvár, Mór) kedvező feltételeket biztosít a nyugodt, kiváló minőségű oktatáshoz. A nagyvárosok művészeti élete kellő hangsúllyal van jelen a város és az iskola életében, ösztönző erőként hatva diákjainkra.
Az iskola fenntartója a Művészetért közalapítvány. A közalapítványt Bodajk Nagyközség Önkormányzata 1998-ban hozta létre azzal a céllal, hogy működtesse a településen 1995-ben alakult Hang-Szín-Tér Művészeti Iskola elnevezésű alap-fokú művészetoktatási intézményt.
Területi hatókör szerint:
- Regionális szerepet vállal, kiemelten a Közép- Dunántúli Régió
- Tevékenység fő területe a Móri kistérség, valamint Fejér megye, Veszprém megye nyugati és Komárom Esztergom Megye déli kistérségei.
- Egyes rendezvények és tevékenységek országos létékűek
Működésük időtartama szerint:
- alakuló.
A tehetséggondozás területén intézményünk főleg a művészeti tehetségek azonosítására, fejlesztésére helyezi a hangsúlyt.
A tehetséggondozás területén kiterjedt intézményi és civil kapcsolattal rendelkezünk:
- Magyar Táncművészeti Főiskola gyakorlóhelyei
- Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége
- Táncpedagógusok országos Szövetsége
- Képzőművészeti és Iparművészeti Szabadiskola Alapítvány
- Laguna Táncklub
- Fejér, Komárom Esztergom és Veszprém megye általános iskolái
- Közép- dunántúli Régió alapfokú művészetoktatási intézményei
- Közép- Dunántúli Regionális Pedagógiai Intézet
- Euron Pedagógiai Intézet
- Petőfi Mozi Music Pub
- Kiterjedt nemzetközi szakmai kapcsolatok (Lengyelország, Szlovénia, Románia)
Tehetségpont kapcsolattartó felelős koordinálja.
A tehetséggondozásban dolgozó szakemberek országos hírű művésztanárok, alkotó műhelyek vezetői, tagjai. Ezáltal biztosított, hogy a tehetséggondozás területén fejlesztés közvetlenül kapcsolódik az aktív kortárs művészeti tevékenységekhez.
A tehetség felismerés kibontakoztatás érdekében Iskolánk részt vesz a TÁMOP 3.2.11/10 pályázati konstrukcióban.
(1) - Tehetségkeresés, tehetség azonosítás:
Az intézménybe belépő minden tanuló szűrése a TÁMOP 3.4.3 keretében kifejlesztésre került egyéni képességvizsgálat és művészeti áganként specifikus képességek eszközeivel
(2) - Tehetséggondozás, fejlesztés
a) - Az egyéni fejlesztő programok, mentorprogramok
- A tehetség kiválasztás és fejlesztés során kiválasztjuk a tehetséggondozó programban résztvevő diákokat és számukra a tanév során - illetve egyes esetekben a szorgalmi időszakon kívül is - megfelelő színvonalú gyakorlási lehetőséget biztosítunk, olyan eszközpark rendelkezésre bocsátásával, amit saját erőből nem érhetnének el, azonban szakmai fejlődésük szempontjából létfontosságú. A szükséges eszközparkot, a jó minőségű hangszereket, rajzeszközöket, számítástechnikai eszközöket valamint rajz és animációs szoftvereket a diákokkal egyeztetve, igényeikhez mérten biztosítjuk. Továbbá a kidolgozott mentor program alapján mentorokat jelölünk ki, akik nyomon követik a tanulók fejlődősét, tartják a kapcsolatot a szülőkkel és az egyéni fejlesztő foglalkozásokon fejlesztik művészi képességeiket.
- A mentorálási tevékenységet a TÁMOP 3.4.3 pályázat keretében kifejlesztett -művészeti áganként specifikus- egyéni fejlesztési tervek alapján végezzük, melynek mellékletei a munka során használt egyéni fejlesztési napló
- A fejlesztő programok hatékony működésének folyamatos figyelése team munkában történik. Szakmai munkaközösségek félévente értékelik a tanulók előrehaladását a mentori munka eredményességét.
b) - Tehetséggondozó versenyek, rendezvények:
Biztosítjuk diákjaink részére az iskolán kívüli szakmai programokat, megmérettetéseket. A diákok - valamennyi, az iskolában oktatott művészeti ágat érintően - rendszeresen részt vehetnek az általuk választott művészeti ágat érintő, neves szakemberek bevonásával megvalósuló szakmai előadásokon, műhelyfoglalkozásokon. Mindezeken túl pedig minden lehetséges eszközzel segítjük őket, hogy országos tehetséggondozó programokba is bekapcsolódhassanak.
Kiemelt tehetséggondozó szolgáltatásaink:
- Petőfi Mozi Music Pub előadó művészeti verseny és rendezvény sorozat, melynek keretében a tanulók 2 hetente "élő színpadi" környezetben mutathatják be tánc illetve zenei produkcióikat. Kidolgozott szakmai és értékelő rendszer alapján szervezett
- 5 napos Mesterkurzus intenzív tábori program keretében, a tehetséges tanulók számára biztosítjuk, országos hírű alkotó művész tanárok által vezetett foglakozásokon való részvételt. Kidolgozott szakmai és értékelő rendszer alapján szervezett
- Tavaszi előadó művészeti fesztivál keretében a tehetséges tanulók az iskola kertjében szervezett fesztiválon mutatják be alkotásaikat. Kidolgozott szakmai és értékelő rendszer alapján szervezett
Az intézményben tanuló legtehetségesebb tanulóinkat felkészítjük megyei, regionális és országos művészeti versenyekre, melyeken rendkívül eredményesen szerepelnek
Az intézmény a tehetségpont kialakítása érdekében a 2010/2011-es tanévben a TÁMOP 3.4.3 pályázati konstrukció keretében intenzív szakmai fejlesztési programot hajtott végre. Ennek eredményeként megteremtődtek a szakmai és anyagi alapjai a tehetségpontként való működésnek. A további működést az intézményt fenntartó Művészetért Közalapítvány támogatja, valamint további pályázatokból szándékozunk biztosítani.
(1) - Szakmai alapok
Középiskolánk tanári gárdája országosan ismert és elismert, a jogszabályban előírt szakmai végzettségi követelményeknek maximálisan megfelelő szakemberekből áll, mind a zenei, mind a mozgásművészeti, mind pedig a képző- és iparművészeti területet illetően. Ez az iskola diákjai részvételével megvalósuló különféle rendezvényekről érkező pozitív visszajelzések mellett azért is fontos, mert oktatóink kapcsolati tőkéjét felhasználva a tehetséggondozó programba tervezett szakmai előadások és műhelyfoglalkozások vezetésére minden valószínűség szerint biztosítani tudjuk az adott szakterület legjobb és legnevesebb képviselőit.
(2) - Tehetségpont tevékenységének pedagógiai és pszichológiai alapja
a) - Az intézmény kidolgozta a tehetséggondozás alapjául szolgáló intézményi helyzetelemzés és tehetséggondozó fejlesztési tervet, melyben meghatározta művészeti tehetséggondozásának elméleti alapjait, rövid és hosszú távú fejlesztési terveit
b) - A TÁMOP 3.4.3 pályázati konstrukció keretében 5 pedagógus felkészítést kapott a tehetséggondozáshoz szükséges szakmai ismeretekről.
c) - Kidolgozásra kerületek az intézmény kiemelt tehetséggondozó programjainak és rendezvényeinek szakmai specifikációi és az ahhoz kapcsolódó minőségbiztosítási rendszerek.
d) - Kidolgozásra kerültek az intézményben működő mentor programokhoz kapcsolódó képzőművészeti, táncművészet és zeneművészeti egyéni fejlesztési tervek rendszere
(3) - Szakmai háttér:
a) - Az intézmény együttműködési megállapodást kötött a Közép- Dunántúli Regionális Intézettel, hogy az együttműködésük keretében művészetoktatási tehetségpontként regisztrálja magát a referencia intézményi hálózatba.
b) - A projektben részt vevő diákok rendszeresen részt vehetnek az általuk választott művészeti ágat érintő, neves szakemberek bevonásával megvalósuló szakmai előadásokon, műhelyfoglalkozásokon. Mindezeken túl pedig minden lehetséges eszközzel segítjük őket, hogy országos tehetséggondozó programokba is bekapcsolódhassanak.
c) - Tehetségpont koordinátor kollégánk folyamatosan részt vesz a szakmai rendezvényeken és koordinálja intézményünk szakmai programjait
A középiskolai tehetséggondozó programunk szervesen épül az intézmény pedagógiai és nevelési programjába valamint minőségbiztosítási rendszerébe. A tehetséggondozó program keretében minden felvett diák átesik egy művészeti képesség vizsgálaton, melyen a kiemelkedő tehetségek azonosítása megtörténik.
A tehetséggondozó programjaink szerves része az értékelő és minősítő rendszer, melyhez on-line kérdőívet fejlesztettünk ki.
A középiskolai tehetséggondozó programunkat kiegészíti az alapfokú művészetoktatási intézményünkben folyó művészeti nevelés, melynek keretében megtörténik a művészeti tehetségek azonosít és orientálása. E tevékenységünk keretében minden évben 1000- 1200 tanuló művészeti képességeit mérjük fel és végzünk alapfokú képességfejlesztést.
Az intézményünkben a művészeti tehetség gondozás jellegéből fakadóan legjellemzőbb munkaforma a "mester és tanítvány" jelzővel meghatározható egyéni fejlesztési program. Ez a munkaforma egyszerre ötvözi a kötetlen, szinte már baráti kapcsolatrendszert mester és tanítvány közt, a magas színvonalú művészeti oktató-nevelő tevékenységet és a rendkívül magas követelmény rendszert. A művésztanárok állandó odafigyelése, folyamatosan nyitott tantermek, műhelyek és színház terem megteremtik azokat a feltételeket, melynek eredményeként spontán módon alakulhatnak ki azok az alkotó közösségek, amelyekből az intézményben számos előadó formáció jött létre, megteremtve a "hangszíntér" ethoszt, melyet a tanulmányaikat befejezve is magukkal visznek.