A Bányai Júlia Gimnázium 1991-ben önálló program alapján nyolcosztályos gimnáziumi képzésre tért át. Iskolánk célja, hogy magas szintű általános műveltséget nyújtva készítsük fel tehetséges diákjainkat a felsőfokú továbbtanulásra. Az iskola profiljából és hivatalos dokumentumaiban deklarált tehetséggondozási célból következően az intézménybe kerülő kiemelkedő képességű diákok tudásának gazdagítása és a tehetségápolás az alapvető tevékenységi formája gimnáziumunknak.
Tanítványaink munkájának, a pedagógusok szakmai tevékenységének eredményességét mutatja a tanulmányi átlag, mely iskola szinten hosszú évek óta 4,2. A másik fontos mutató a továbbtanulási arány: érettségiző diákjaink 90-95%-a kerül be egyetemre, főiskolára, többségük az első helyen megjelölt intézménybe.
Diákjaink 90%-a középiskolai tanulmányai során sikeres középfokú vagy felsőfokú államilag elismert nyelvvizsgát tesz. A nyelvoktatást segíti német testvériskolai kapcsolatunk és a rendszeresen szervezett külföldi tanulmányutak. Több évtizedes hagyománya van az iskolai műfordító versenyeknek.
Arra ösztönözzük diákjainkat, hogy minél gyakrabban próbálják ki magukat: tudásukat, képességeiket versenyeken, pályázatokon mérjék össze más iskolák tanulóival. Az országos pályázatokon, általános és középiskolai tanulmányi és sportversenyeken eredményesen szerepelnek tanulóink. Az elmúlt három évben tanulóink ~30%-a ért el országos, nemzetközi eredményt. A kiemelkedő teljesítmények értékelése, elismerése mindig az iskola nyilvánossága előtt történik, ezzel is ösztönözve diákjainkat további eredményes munkára. A versenyeztetés a tehetség felismerésének, a tehetségápolásnak egyik eszköze, nem cél, de segít motiválni diákjainkat, segíti őket erős és gyenge pontjaik felismerésében, értékrendjük, önértékelésük fejlesztésében is.
A tízéves korban felvételt nyert tanulóink az átlagosnál jobb képességűek és érettebbek, tehetségesek. Pedagógiai Programunkban kiemelt helyet foglal el a tehetség és a képességek kibontakoztatásának tevékenységformáit bemutató fejezet. Tehetséggondozó munkánk során segítjük diákjainkat abban, hogy megtalálják azt a területet, ahol képességeiket leginkább fejleszthetik, ahol mind saját maguk, mind a közösség számára a leghasznosabb, a legeredményesebb munkát tudják végezni, irányítjuk tanórai és tanórán kívüli munkájukat, lehetőséget biztosítunk az adott területtel, tudományággal történő elmélyült foglalkozásra, kutatásra, pályázásra, versenyzésre.
A tehetség felismerés a 3-4. osztályos diákok számára meghirdetett városi matematika versennyel kezdődik, ezzel keltjük fel az érdeklődést iskolánk iránt, majd a nyolcosztályos gimnáziumi továbbtanulást tervező negyedikes diákok számára tartott szakkörrel folytatódik.
A nyolcéves képzés során törekszünk arra, hogy a tehetségápolás minél nagyobb mértékben a tanórába beépülve valósuljon meg, de emellett a tanórán kívüli, szakköri, sportköri, diákköri foglalkozásokon a kiemelten tehetséges tanulók speciális lehetőséget kapnak a differenciált tudásgyarapításra (~20 szakkör/év). A tanórai tehetséggondozást elsősorban a csoportbontások szolgálják, matematikából és idegen nyelvekből. A lehetőségekhez mérten homogén csoportok létrehozásának is az a célja, hogy a tanulók érdeklődésük és tudásszintjük alapján kerüljenek az idegen nyelvi csoportokba az 5. osztályban, a matematika különböző szintű csoportjaiba a 7. osztályban és a választott érettségi szintjének megfelelő csoportokba a 10-11. évfolyamtól.
A tanítási időben folyamatosan nyitva tartó gazdag (~22000 kötetes) iskolai könyvtár megfelelő szakmai hátteret biztosít a klasszikus információkereséshez, művelődéshez.
A tehetségápoló diákkörök és az iskolai könyvtár tevékenységének célja, hogy a tanórai tananyagnál többet, magasabb szinten sajátíthassanak el a tanulók, versenyekre készüljenek, segítséget kapjanak pályázatok elkészítéséhez, elmélyedhessenek egy-egy tantárgyban, a művészet vagy a tudomány valamely területén.
A sportban tehetséges diákjaink számára az iskolai diáksportkör nyújt sportolási lehetőséget, felkészítést a versenyekre, diákolimpiára. Kiemelkedő országos és nemzetközi eredményekkel bírunk kosárlabdában és röplabdában.
A tantárgyakhoz kapcsolódó szakkörökön túl fontos színtere a tehetség-felismerésnek és gondozásnak az iskolai kórus, valamint a képzőművészeti kör. Folyamatos iskolai tárlat nyújt bemutatkozási lehetőséget tanulóinknak A 60 fős iskolai kórus az eredményes szakmai munkán kívül a különböző korosztályok szocializációs hatással is bíró együttműködésének is kiemelt terepe.
Az országos kompetenciamérés eredményei évről-évre azt mutatják, hogy diákjaink az országos átlagnál szignifikánsan jobb képességekkel rendelkeznek, országos viszonylatban a legjobb 5%-ba tartoznak, s mára már az is bebizonyosodott, hogy ebben - pedagógiai munkánk eredményességét igazolva - az intézményi hozzáadott érték is megnyilvánul. Tanulóink közel 70%-a a legmagasabb két képességszinten van, valamennyi vizsgált évfolyamon és mindkét területen.
Az utóbbi években oly nagy hangsúlyt kapó kompetenciafejlesztés és egyúttal a tehetség-felismerés és -kibontakoztatás egyik tevékenységformája lehet a csapatmunkán alapuló versenyzés, ami igen népszerűvé vált a tanulók körében is. Kiemelkedő országos illetve nemzetközi eredményeket ért el iskolánk az FLL (First Lego League) komplex természettudományi és robotika versenyen, a Bugát Pál Természetismereti Vetélkedőn, a Bolyai Anyanyelvi és Matematika Csapatversenyen, a Matematika Határok Nélkül és a Disputa vetélkedőkön.
Az eredményes tehetségápolás szakmai hátterét a folyamatos önképzésre, az új pedagógiai módszerekre nyitott nevelőtestület biztosítja, melynek tagjai között nagy számban találhatók szakvizsgázott, emelt szintű érettségiken vizsgáztató, emelt szintű tantárgyi bizottságokban, középszintű érettségi bizottságokban elnöklő és tantárgyi szakértő pedagógusok.
Iskolánk évek óta emelt szintű érettségi vizsgaközpont.
A megalakítandó tehetségpont hatóköre területenként változó. A legtöbb tevékenységünk célterülete Kecskemét és Kecskemét kistérsége, de néhány tehetséggondozó rendezvényünk országos illetve nemzetközi hatókörű.
Az intézményünkben évek óta folyó tehetséggondozó munka egyes területein, elsősorban a logikai-matematikai és természettudományos területeken az országos hatókör a domináns, köszönhetően többek között az egyedi, újszerű kezdeményezéseknek. Ezek az újszerű, általunk szervezett versenyek és rendezvények megyei, országos és nemzetközi résztvevői körrel is rendelkeznek.
Az iskola alapdokumentumaiban specifikált tehetséggondozó cél elérése érdekében 20 éve szervezünk az általános iskola 3-4. évfolyamos tanulói számára részben levelezős, részben helyszíni fordulóból álló matematika versenyt (Matematika Pontszerző verseny). A hatókör itt Kecskemét és kistérsége, de 2009-től a versenyt Erdély hasonló korosztályú tanulóinak részvételével is változatlan formában lebonyolítják, így a rendezvény nemzetközivé bővült.
2008-tól a Kecskeméti Főiskola Gépipari Automatizálási és Műszaki Főiskolai Karával közösen szervezzük a Mobilrobot Programozó Országos Csapatversenyt a középiskola 9-12. évfolyamos diákjai számára éves gyakorisággal (a 2010. évi versenyre már Szerbiából is neveztek csapatok). 2009-től hasonló koncepcióval indítottunk robotika területen egy programozó csapatversenyt, az általános iskola 5-8. évfolyamos diákcsapatai számára. Rendezvényünk a 2010-es részvételi adatok alapján az ország legnagyobb robotversenyévé vált. Mindkét verseny országos hatókörű és a gimnáziumban oktatott speciális robotika területhez kötődik.
A 9-12-es középiskolai korosztály számára rendezett Bács-Kiskun megyei matematika verseny lebonyolításában hosszú évek óta aktív szerepet vállal gimnáziumunk. Évenként ciklikusan változó tevékenységi körrel: versenyfeladatok elkészítése, lektorálása, javító tanári munka, szervezés, lebonyolítás. A verseny kapcsán a megye szinte valamennyi középiskolájával aktív és élő kapcsolatunk van.
Gimnáziumunk speciális területe a saját versenyek kapcsán már említett robotika oktatása, amelyet a nyolc évfolyamos képzési formából adódóan 5. évfolyamtól, 12. évfolyamig tanórai és szakköri formában is tanítunk, a LEGO cég Mindtroms NXT robotjait használva eszközként. A diákok algoritmikus gondolkodási képességeinek és a problémamegoldó kompetenciáik fejlesztése mellett az eszköz közoktatásbeli népszerűsítése is célunk. Ennek kapcsán tehetséges diákjainkkal 2008 óta évente több alkalommal bemutatókat, előadásokat és tréningeket tartunk különböző oktatási intézményekben, és rendezvényeken. A megye területén belül az elmúlt három évben hét általános és középiskolában jártunk diákjainkkal és tartottunk 2-3 órás robotprogramozó tréninget. Tizennyolc országos konferencián és rendezvényen tartottunk előadást az elért eredményeinkről. Az előadások kapcsán szoros együttműködést alakítottunk ki néhány felsőoktatási intézménnyel. A Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai karával 2008 óta dolgozunk együtt különböző robotikához és természettudományhoz köthető oktatási projekteken, és pályázatainkkal öt alkalommal nyertük el a SZTE TTIK Kutatóiskolája címet (további információ: Dr. Mester Gyula főiskolai tanár). A budapesti Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai Karával kötött együttműködési megállapodás alapján gimnáziumunk segít a Kar robotika táborának népszerűsítésében és a robotika labor munkatársai segítik gimnáziumunkban folyó munkát (további információ: Dr. Cserey György egyetemi docens). Rendszeresen részt veszünk a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság robotnapi rendezvényein előadásokkal, bemutatókkal (további információ: Dr. Istenes Zoltán egyetemi docens). A Kecskeméti Főiskola Gépipari Automatizálási és Műszaki Főiskolai Karával közösen szervezett robotversenyen kívül a főiskola robotika és természettudományi rendezvényein rendszeresen részt vesznek diákjaink és a főiskola oktatói előadásokat bemutatókat tartanak gimnáziumunkban. A Kutatók Éjszakája országos rendezvényen több év óta a főiskolával közösen bonyolítjuk le a robotika szekciót (további információ: Pásztor Attila főiskolai adjunktus és Dr. Kovács Tamás főiskolai docens).
A Kecskeméten akkreditált tehetségpontok közül a MATEGYE alapítvánnyal szoros kapcsolatot ápolva, az alapítvány által szervezett Zrínyi és Gordiusz matematika tesztversenyek országos döntőjén több év óta előadásokkal és tréningekkel veszünk részt (további információ: Csordás Mihály a tehetségpont koordinátora).
Elsődleges együttműködő közoktatási intézmények:
- Bolyai János Gimnázium, Kecskemét
- Katona József Gimnázium, Kecskemét
- KEMÜ Gáspár András Szakközépiskola és Szakiskola, Kecskemét
- Református Gimnázium, Kecskemét
- Corvina Óvoda és Általános Iskola, Kecskemét
- Belvárosi Óvoda és Általános Iskola, Kecskemét
- Széchenyivárosi Óvoda és Általános Iskola, Kecskemét
Elsődleges együttműködő felsőoktatási intézmények:
- Kecskeméti Főiskola GAMF Kar, Kecskemét
- Pázmány Péter Katolikus Egyetem IT Kar, Budapest
- Szegedi Tudományegyetem TTIK, Szeged
Elsődleges együttműködő egyéb intézmények:
- Neumann János Számítógép-tudományi Társaság, Budapest
- MATEGYE Alapítvány, Kecskemét
A Tehetségpont cím elnyerése után is folytatni kívánjuk az eddigi eredményeink alapján hatékonynak bizonyult tehetségápolási tevékenységeinket a már bizonyítottan jól működő formákban.
A tehetségazonosítást, -kibontakoztatást illetve -fejlesztést szolgálják a más intézmények diákjai számára is meghirdetett versenyeink, a társintézményeinkkel közösen szervezett rendezvényeken való részvétel, illetve tanulóinknak a különböző városi, megyei, országos és nemzetközi versenyeken való indulása, az iskolában szervezett, különböző tantárgyakhoz és tevékenységformákhoz kapcsolódó szakkörök, órán kívüli foglalkozások.
Iskolánk profiljából eredően elsősorban az általános iskolák 3-4. osztályos tanulóit szeretnénk megszólítani a tehetségazonosítás első lépéseként. A 20 éve folyamatosan működő és nagy hagyományokkal rendelkező, az intézményünk iránt érdeklődő általános iskolás tanulók körében igen népszerű Pontszerző Matematika Verseny lehetőséget biztosít a tanulók számára, hogy a verseny többfordulós, levelező jellege révén az önálló tanulás, a felfedezés örömének élményével gazdagodjanak. A többfordulós verseny végén megrendezett zárthelyi döntő már a legtehetségesebbek számára hozhat igazi sikerélményt.
A 2012. év kiemelkedő eseménye lesz, hogy iskolánk szervezi a XXI. Nemzetközi Magyar Matematikaversenyt, amelyen tanulóink hosszú évekre visszamenőleg sikeresen szerepelnek. A versenyen több száz hazai és határon túli versenyző fog részt venni, az arra való felkészülés nemcsak a tanulók számára jelent kihívást, hanem a matematika munkaközösség és az intézmény, mint szervezet részéről is komoly erőfeszítéseket igényel: a tehetségápolásnak, mint folyamatnak egy új dimenziójával ismerteti meg az iskolát. A verseny minden bizonnyal tovább fogja erősíteni az iskolánkban mára nagy tekintéllyel bíró matematikaoktatás, a tanulóink által elért eredmények presztízsét.
A már hagyományosnak mondható, iskolánk által szervezett Országos Robotprogramozó Csapatverseny mostanra a legnagyobb létszámú ilyen jellegű országos versennyé nőtte ki magát. Az ország minden részéről nevező csapatok tagjai a verseny során a problémamegoldó gondolkodás révén, team-munka keretében lehetnek sikeresek.
Az iskola specialitását képező robotika területen a már évek óta hatékony együttműködést a felsőoktatási és közoktatási intézményekkel tovább folytatva részt veszünk a témával kapcsolatos rendezvényeken, konferenciákon, versenyeken. A Kecskeméti Főiskola GAMF Karával közösen megszervezzük az Országos Mobilrobot Programozó versenyt (2012-ben már negyedik alkalommal, középiskolás diákcsapatoknak). Aktív közreműködőként a Kutatók Éjszakája rendezvényen robotika témában tartunk előadásokat, tréningeket.
Az SZTE Kutatóiskolája címet idén már ötödik alkalommal nyerte el iskolánk, ennek keretében a jövő év során a természettudományokon belül a földrajz tanulás-tanítás módszertanát újíthatjuk meg, további motivációt nyújtva az e tudományterület iránt érdeklődő diákok számára.
Folytatjuk a több mint húsz éve sikeresen szervezett műfordító versenyeinket angol és német nyelvből. A műfordító versenyek kiemelt célja, hogy az idegen nyelvi és anyanyelvi kompetenciák komplex alkalmazása a tanulókat olyan sikerélményhez juttassa, melyek elérésére a tanórai keretek között nem, vagy csak korlátozottan van lehetőségük. Az értékelés módszertana lehetővé teszi, hogy olyan speciális tehetségek, képességek kerüljenek felszínre, amelyek túlmutatnak a tantárgyi kereteken. A tevékenyég során elért eredmények, sikerek pozitívan hatnak vissza az általános tanulmányi előmenetelre és támpontokat adnak a pályaorientációt illetően is. A verseny népszerűségét mutatja a folyamatosan magas részvételi arány (ez általában eléri az iskolai tanulói létszám 60%-át!), illetve a más intézmények által szervezett, hasonló jellegű versenyeken való részvételi hajlandóság és a sikeres részvétel aránya.
Ismét megszervezzük az 5. és 6. osztályokban a projekthetet, mely jó alkalom arra, hogy a hagyományos tanórai keretektől és tananyagtól elszakadva, többnyire csoportmunkában ismerkedjenek meg a tanulók egy kiemelt témával. E tevékenységforma közben kognitív, problémamegoldó és szociális kompetenciáikat is fejlesztve lehetőség adódik a számukra, illetve a velük foglalkozó pedagógusok számára további, addig esetleg ismeretlen vagy nem tudatosult képességeik felfedezésére, amely kiindulópontul szolgálhat a további, egyénre szabott fejlesztéshez.
Megtartva eddigi gyakorlatunkat diákjaink továbbra is részt vesznek a hagyományos, korosztályuknak megfelelő központi szervezésű városi, megyei és országos versenyeken. Tanulóink magas szintű motiváltságára jellemző, hogy a nagy hagyományokkal rendelkező, nagy presztízsű versenyekre tanulói létszámunk közel 80%-a jelentkezik, s az esetek többségében kiemelkedő eredményeket ér el. A speciális csapatversenyek kitűnő alkalmat teremtenek arra, hogy a tantárgyi tudáson kívül más kompetenciák is felszínre kerüljenek, ezáltal juttatva sikerélményhez minden résztvevőt. A versenyekhez a szakmai felkészítést a tanórai munka mellett a speciális szakköri keretek és a magasan kvalifikált és erkölcsileg motivált tantestület biztosítja.
Iskolai rendezvényeink közül a diákok tehetségkibontakoztatásának könnyedebb formáit megtartva hagyományos rendezvényeink közül a sportnap, kórusverseny és a diáknapi rendezvények megszervezésével biztosítjuk a mindenki számára elérhető megmutatkozási lehetőséget.
Az interneten is publikált intézményi jó gyakorlataink további bővítése és folyamatos aktualizálása mellett referenciaintézményként szeretnénk a tehetséggondozással kapcsolatos eredményeinket egyre nagyobb körben megismertetni, és együttműködve partnereinkkel a tantestületi módszertant fejleszteni és az aktivitást megtartani.
A kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium működési céljai között elsődleges szerepet tölt be a tehetséggondozási cél. Ennek megfelelően a kiemelkedő képességű diákok oktatásához innovatív és magasan kvalifikált tantestülettel rendelkezik. A diákok több különböző területen mutatkozó tehetséggondozása céljából sok olyan egyedi kezdeményezés és specialitás jelent meg az intézmény oktatási profiljában, amely egyedülálló. Mindezt a több éve sikerrel működtetett és a pályázat szempontjából releváns jó gyakorlataink is alátámasztják. A projekt további működtetéséhez szükséges szakembergárda, a humán erőforrás rendelkezésre áll. Olyan referencia értékű tevékenységekkel rendelkezünk, amelyek már több éve működnek és a sikerességük alapján a további fenntartásuk az intézmény egyedisége szempontjából nélkülözhetetlen (pl.: IKT területhez kapcsolódó robotika oktatás, az alsóbb évfolyamok összetett kompetenciáit fejlesztő projektek, a művészeti műveltséget erősítő kórusverseny, a nyelvi kompetenciákat kiemelten fejlesztő műfordító versenyek, ...).
A fenntarthatóságot tehát a humán erőforrás szempontjából a jól képzett, a továbbképzéseket vállaló és az ott tanultakat munkájában alkalmazó, innovatív nevelőtestület, valamint az érdeklődő, motivált, fejlődni akaró és fejlődésre képes diákok jelentik.
A program fenntarthatóságához az iskola szervezete, kapcsolatai megfelelő hátteret biztosítanak. Kapcsolatunk a városban végrehajtott iskolaszervezési változtatások miatt is szoros a másik két nagy gimnáziummal (Katona József Gimnázium, Bolyai János Gimnázium), hagyományosan jelentős az együttműködésünk az általános iskolákkal, elsősorban a matematika tehetségápolás területén, és néhány civil szervezettel is, pl. a MATEGYE Alapítvánnyal, a ZALAMAT Alapítvánnyal vagy a Bolyai János Matematikai Társulattal.
A program fenntarthatósága anyagi téren több lábon áll.
Az iskolai infrastruktúra, az épület, az előadótermek, laborok, az eszközök, a számítógéppark megfelelő helyet, felszerelést biztosít a program hosszú távú fenntartásához. Az eddigi gyakorlat szerint az egyes tehetségápoló programok, rendezvények írásba foglalt vagy hagyományokon alapuló forgatókönyve pontosan meghatározza a feladatokat, felelősségi köröket, a szervezés minden kérdését.
Az aktuális programok finanszírozásában az iskolát támogató két alapítvány (Bányai Júlia Gimnáziumért Alapítvány és Színvonalas Oktatásért, Nevelésért Alapítvány) is részt vesz. Mindkét alapítvány alapító okirata tartalmazza az iskolai tehetségápoló programok támogatását, ami a programok megvalósításához szükséges anyagok, eszközök beszerzési lehetőségének, a szükséges programokhoz kapcsolódó utazási és egyéb költségeknek, valamint a tanári munka anyagi elismerésének támogatását is lehetővé teszi. A Bányai Júlia Gimnáziumért Alapítvány az elmúlt évben a személyi jövedelemadó 1 %-ából 2,1 MFt-ot, a Színvonalas Oktatásért, Nevelésért Alapítvány a szülői és egyéb támogatásokból több mint 4 MFt-ot tudott a különböző programok finanszírozására, többségében tehetséggondozásra fordítani.
A tehetségápoló programok finanszírozásának harmadik elemét a különböző pályázatok jelentik. Tehetségápoláshoz az utóbbi években évente több százezer forint pályázati támogatás állt rendelkezésre, amire a jövőben is számítunk (az SZTE TTIK kutató iskola pályázata, a kecskeméti Városi Támogatási Program pályázatai, stb.)
Végül nem hanyagolható el - bár nem minden évben lehet biztosan számítani rá - az iskola volt diákjai és a szülők, civil szervezetek személyes kapcsolatokra épülő, azokat kihasználó pénzbeli és egyéb (eszköz, anyag, utaztatás, stb.) támogatásai.
A fentiek együttesen biztosíthatják a humán, a szervezeti és az anyagi feltételeket ahhoz, hogy az iskola tehetségpontként hosszú távon is eredményes tevékenységet tudjon folytatni, meghatározó tehetségápoló központ legyen Kecskemét városában, együttműködve a város és a kistérség iskoláival, egyéb tehetségápoló szervezeteivel.
Az iskola alapdokumentumaiban deklaráltan szerepel a tehetséggondozási cél. A nyolc évfolyamos képzési formának köszönhetően a kisiskolás évfolyamokon a specializáció még nem egyértelműen meghatározható, ezért az 5-8. évfolyamon sokszínű alternatívák felkínálásával biztosítjuk az egyes területeken a tehetségek felismerését. Elsősorban a szakköri keretek biztosítják a differenciált tehetségfeltárást, de a helyi tantervnek megfelelően a matematikai és nyelvi órák magas száma is hozzájárul mindehhez. Szinte minden tudományterülethez kapcsolódóan szervezünk képzett szakembereink vezetésével szakköröket. Sikeres és eredményes sportkörök és énekkar működik iskolánkban, van disputa szakkör és rajzszakkör csakúgy, mint a tantárgyi területekhez kötődő matematika, fizika, kémia, biológia szakkörök. Intézményünk speciális területe a robotika, amely oktatása tanórai és szakköri formában is megvalósul. A kisiskolás korban ez elsősorban a természettudományos gondolkodás, az algoritmikus megoldások tervezése, a problémamegoldás és a kreativitás fejlesztését szolgálja.
A gimnázium által szervezett versenyek korrekt és szakszerű előkészítését, lebonyolítását mérés-értékelési végzettséggel rendelkező szakembereink biztosítják. Végzős diákjaink magas nyelvvizsga átlaga, valamint az országos és megyei versenyeken elért helyezésink a kollégák magas színvonalú felkészültségéről tesznek bizonyságot. Az innovatív és kreatív tanári kar szakmai hozzáértését bizonyítják azok az egyedi kezdeményezések, amelyek az iskola helyi profilját adják. Pl.: angol és német nyelvi műfordító verseny, kórusverseny, országos robotprogramozó verseny, matematika pontszerző verseny, disputakör, 5-6. évfolyamos projekthét rendezvényei, sportnap, tematikus diáknap.
A tehetséggondozási területen tevékenykedő szakembereink valamennyien országos versenyeredménnyel rendelkező diákok felkészítő tanárai.
- Badó Zsolt - matematika-informatika szakos tanár, a gimnáziumi robotikaoktatás megalkotója, versenyszervező, robotika szakkönyvíró, közép és emelt szintű érettségi vizsgáztató, vizsgaelnök.
- Bakk János - matematika-fizika szakos tanár, a fizika szakkör vezetője, a robotika versenyek zsűritagja.
- Bogdányné Pigniczki Erzsébet - matematika-számítástechnika szakos tanár, informatika szakkör vezetője, robotikaoktatásban résztvevő pedagógus.
- Borsos Katalin - biológia-kémia szakos tanár, környezetvédelmi szak, humánökológus, számos természetismereti és környezetvédelmi publikáció szerzője, kémia szakkör vezetője.
- Brenyóné Malustyik Zsuzsanna - magyar-latin szakos tanár; gyermek-és ifjúságvédelmi felelős, pedagógus szakvizsga, közép és emelt szintű érettségi vizsgáztató, vizsgaelnök, társszerzőként kompetencia alapú fejlesztő programcsomag írója.
- Jankay Éva - magyar-angol szakos tanár, pedagógus szakvizsga, mozgókép és médiakultúra szakirányú szak, tantervkészítő, tankönyvi társszerző, OKTV bizottsági tag, közép és emelt szintű érettségi vizsgáztató, vizsgaelnök, tantervi és továbbképzés akkreditáció szakértő.
- Kapots Ildikó - matematika-rajz szakos művész-tanár, számos szakmai szervezet tagja, rendszeresen állít ki csoportos és egyéni kiállításokon, a képzőművészeti szakkör vezetője, művészeti rendezvények szervezője.
- Kiss Róbert - matematika-kémia-számítástechnika szakos tanár, pedagógiai értékelési szakértő, tantárgyi szakértő, a gimnáziumi robotikaoktatás megalkotója, versenyszervező, robotika szakkönyvíró, közép és emelt szintű érettségi vizsgáztató, vizsgaelnök.
- Korsósné Jávorka Zsuzsanna - biológia-földrajz szakos tanár, közoktatási vezető, igazgatóhelyettes, közép és emelt szintű érettségi vizsgáztató, vizsgaelnök, emelt szintű vizsgaközpontban Oktatási Hivatal illetve Kormányhivatal megbízottja.
- Dr. Lukács Lajos - igazgató, közoktatási vezető, jogász, tanügyigazgatási szakértő, tehetségápoló szakkör vezetője.
- Máthé Ildikó - angol-orosz szakos tanár, közoktatási vezető, igazgatóhelyettes, az iskolai angol nyelvi műfordító verseny koordinátora, közép és emelt szintű érettségi vizsgáztató, vizsgaelnök, cserekapcsolatok és külföldi tanulmányutak szervezője.
- Molnár Marianna - német-orosz szakos tanár, diákönkormányzatot segítő tanár, az osztályfőnöki munkaközösség vezetője, tematikus diáknapok és tanórán kívüli közösségi rendezvények, diákcserék szervezője.
- Óváriné Csabai Mária - matematika-fizika szakos tanár, a matematika munkaközösség vezetője, közoktatási vezető, közép és emelt szintű érettségi vizsgáztató, vizsgaelnök, szaktanácsadó.
- Pintérné Major Éva - magyar-orosz szakos tanár, a drámapedagógia aktív alkalmazója, a 6 osztályos gimnáziumok felvételi feladatlapjának egyik összeállítója, emelt szintű érettségi vizsgáztató.
- Reiss Katalin - német szakos tanár, mérnöktanár, közép- és emelt szintű érettségi vizsgaelnök, pedagógus szakvizsga, nyelvvizsgáztató (TELC, Goethe), az iskolai német nyelvi műfordító verseny koordinátora, a Magyarországi Némettanárok Egyesületének tagja,
- Reiterné Makra Zsuzsanna - matematika-kémia-számítástechnika szakos tanár, a kémia szakkör vezetője.
- Szabó László - testnevelő tanár, kosárlabdaedző, utánpótlás válogatott játékosok nevelő edzője, többszörös "Év legjobb edzője", középiskolás világjátékokra kijutott csapatok vezetőedzője.
- Szappanos Tibor - testnevelő tanár, röplabdaedző, a Kecskeméti Sportiskola női röplabda szakosztályának vezetőedzője, az iskolai leány röplabda sportkör vezetője, számos felnőtt és ifjúsági válogatott, ill. NB I-es játékos nevelőedzője.
- Tolnainé Tarnai Éva - ének szakos tanár, kórusvezető, kiemelkedő népdaléneklési versenyeredményekkel rendelkező tanulók felkészítő tanára, kórustáborok, iskolai koncertek, művészeti rendezvények szervezője.
- Dr. Ujlaky István - történelem-földrajz szakos tanár, a Disputa kör vezetője, közép és emelt szintű érettségi vizsgáztató, vizsgaelnök, számos könyv, esszé, tanulmány szerzője.
- Varga József - matematika-fizika szakos tanár, pedagógiai értékelési szakértő, Beke Manó díjas matematika tanár, a BJMT megyei tagozatának titkára, versenyszervező, közép és emelt szintű érettségi vizsgáztató, vizsgaelnök.
Az intézményünk célkitűzése a tehetséggondozás folyamatában a tehetségek azonosítása és a megfelelő motiváció elérése után a minél sokrétűbb fejlesztése. A gimnáziumunkba érkező 5. évfolyamos diákok sokféle szakkör és délutáni elfoglaltság közül választhatnak azért, hogy a számukra legmegfelelőbb tevékenységi körre könnyebben rátaláljanak. Az elsődleges feladat, hogy az életkori korosztálynak megfelelő motivációs formát megtaláljuk. A kisiskolás életkorban a tanári segítséggel történő útkeresés a domináns. A legfontosabb mutatószám ezen a területen az iskola által felkínált délutáni tevékenységekbe bekapcsolódók létszáma. Jelenleg ez az érték 80% körüli, beleértve a délutáni sporttevékenységtől kezdve a tantárgyi szakkörökig minden tanórán kívüli tevékenységet.
A tehetséges diákok egy másik motivációs lehetősége a versenyeztetés. Iskolánk nagy hangsúlyt fektet arra, hogy ne csak a hagyományos versenyeken mérhessék össze diákjaink tudásukat, hanem újszerű, a kor pedagógiai és társadalmi elvárásainak megfelelő versenyeken is. Így egyre népszerűbbek a csapatversenyek (nem sporthoz kapcsolódóan). Ezeken a versenyeken diákjaink olyan kompetenciái is fejleszthetők, amelyek a későbbi munkájuk, közösségi kapcsolataik során szükségesek lesznek. Az oktatási rendszerek XXI. századi "csődje" elsősorban annak tudható be, hogy az oktatási tartalmak és formák csak kevéssé módosultak szemben a társadalmi, technikai változásokkal. A hagyományos tanóravezetés, az ismeretközpontú oktatás (mégha kompetenciaalapúnak hívják is), kevésbé tűnik relevánsnak a diákokat érő iskolán kívüli környezeti hatásokkal szemben. A megújulás egyik eszköze a technikai szemléltető és interaktivitást lehetővé tevő vívmányok oktatási alkalmazása. Mindez csupán az egyik eszköz. A módszertani kultúrán is változtatni kell a megfelelő motiváló erő eléréséhez. Egyre dominánsabban kell megjelennie az oktatási metodikában a kooperatív, csoport és csapatmunkáknak. Ezeken a módszereken keresztül lehet a tanulókhoz közelebb hozni a tananyag ismerettartalmát, ami továbbra is elengedhetetlenül fontos. Célunk tehát, hogy a magasan kvalifikált humán erőforrás bázisunk módszertan terén is tovább bővítse tudását. Az IKT eszközök használatát pedig továbbra is szükséges és fontos lépésnek tartjuk. A megvalósítás eszközeként tanári oldalról az adott elkötelezettség mellett a külső és belső továbbképzéseken történő részvétel lehetőségét látjuk megvalósíthatónak. Olyan trénerek, előadók segítségével, akik gyakorlati módszereikkel segítik a tanulni önállóan is képes kollégák fejlődését. Diák oldalról fontosnak tartjuk, hogy a már említett csapatversenyeken, kollektív gondolkodást segítő, kommunikációaktív programokon egyre több diák vegyen részt és megtanulja az együtt gondolkodás képességét. Ilyen iskolán kívüli hatókörű versenyeket, rendezvényeket iskolánk is több éve szervez. Pl. robotprogramozó csapatverseny, kórusverseny, projekthét rendezvényei. A tantestület ezzel igazolja, hogy kreatívan képes kezelni és a tehetséggondozás folyamatába beépíteni a tantárgyakon átívelő, szocializációt elősegítő képességfejlesztést. A cél, hogy a jelenlegi saját versenyeket és rendezvényeket megtartva több országos, nemzetközi csapatversenybe kapcsolódjanak be diákjaink és saját szervezésű versenyeink, rendezvényeink egyre szélesebb körben legyenek ismertek. Az iskolavezetés és a tantestület maximálisan támogatja mindezt.
A jó gyakorlataink publikálásával és népszerűsítésével szeretnénk megkönnyíteni azon intézmények fejlesztő munkáját, amelyek a tehetséggondozás speciális területein a leghatékonyabb utakat keresik. Így keressük a lehetőségeket, hogy például konferenciákon, intézményi napokon megmutathassuk eredményeinket és adaptációra alkalmasnak ítélt gyakorlatainkat, mindebbe tehetséges diákjainkat is bevonva. A hatékonyság és eredményesség indikátora ezekben az esetekben a résztvevő diákok- és a külső megmutatkozási lehetőségek száma lehet. Mindez tehetséges diákjaink előadói és kommunikációs képességeit is fejleszti.
A tehetséggondozás folyamatában a magasabb évfolyamokon (10-12.) a tanár hagyományos oktató státuszát részben a mentor tanár szerepkör válthatja fel. A kiemelkedően tehetséges diákok a megszerzett tudásukra alapozva már képesek önálló önképző munkára, ahogy számtalan példa igazolja ezt a tanári gyakorlatunkban. A tanár szerepe ezekben az esetekben az, hogy tudását felhasználva irányítsa a tanulói tevékenységet. Egyre több olyan verseny, rendezvény válik Magyarországon is elérhetővé, ahol az önálló kutatómunkának nagy szerepe van. Ideálisan mindez a diák résztvevőket csapatokká szervezve, alakítva valósítható meg. A team munka eredményessége és elterjedtsége mellett szól az is, hogy szociálisan alternatívát képes adni az életkori sajátságoknál dominánsan jelentkező valahová tartozás szükségességére. A létrejövő csoportok esetén a tudás lesz a meghatározó tényező.
Összefoglalva tehát a tehetségazonosítás és tehetséggondozás alapvető színtere intézményünkön belül a szakköri munka, olyan szakkörök szervezésével, amelyek azonos érdeklődésű diákokat csoportosítanak, akár különböző életkori osztályokból. Az eredményesség számszerűsíthető indikátorai lehetnek a szakkörök száma, a bekapcsolódó diákok száma, az elért versenyeredmények, valamint a hazai és nemzetközi mérésekben résztvevők átlaghoz viszonyított szignifikánsan magasabb teljesítménye. Természetesen a tehetséggondozó munka és a gimnázium kiemelt tehetséggondozó céljának teljesüléséhez egyik legalapvetőbb mutatószám az intézménybe jelentkező diákok száma. Az ehhez szükséges magasan kvalifikált és képzett szakembergárda rendelkezésre áll, aki tudatában van a folyamatos képzés szükségességének, amely a kreatív oktatás egyik legfontosabb összetevője. A modern technikai színvonal megteremtése és az eszközök fejlesztése eddig is kiemelt célja volt a gimnáziumnak. Az évek óta alkalmazott és bevált gyakorlat, az elért eredmények alátámasztják a leírtakat. Ezek megtartása és bővítése továbbra is célunk.
Az intézményünkben folyó magas színvonalú tehetségápoló munkát, az iskola alapvető célkitűzéseinek minél hatékonyabb megvalósítását több "civil" szervezet, különböző közösségeket képviselő szerveződés segíti. A nevelőtestület nevelésre-oktatásra vonatkozó attitűdjét alapvetően az együttműködésre, a teamekben végzett, feladatorientált munkastílusra való hajlandóság, az önkéntesség, a közös felelősségvállalás jellemzi. Igényeljük és keressük a közvetlen partnereinkkel, így a fenntartóval, a szülőkkel, tanulókkal és más oktatási intézményekkel való együttműködés változatos és megújuló különböző és újabb formáit. Ez az együttműködés minden esetben kölcsönös bizalomra, a másik fél szakmai és egyéb kompetenciáinak tiszteletben tartására épül, elsősorban a legfontosabb "szereplők", a tanulók érdekeit szem előtt tartva.
Az iskola által szervezett rendezvények a tanári kreativitás és szakmai elhivatottság eredményei. Önálló kezdeményezőkészségen alapulnak, amelyet az iskolavezetés maximálisan támogat. A rendezvények sikere, a diákok érdeklődése további motiváló tényezőként hat. Nemcsak a szakmai elhivatottság, hanem az iskolai dokumentumokban rögzített tehetséggondozási cél is szükségessé teszi a sokszínű paletta létrehozását, ahol minden diák és tanár egyaránt képes megtalálni a kihívásokat és a monoton munkavégzés elkerülésének lehetőségét. Nem a bürokratikus dokumentumgyártás a cél, hanem a hatékonyság, ugyanakkor szem előtt tartva az iskola jó megítélésének fontosságát és az elkerülhetetlen marketinget. Az iskola jelentkezési adatai és az elért eredmények alátámasztják mindezt, és hozzájárultak ahhoz, hogy gimnáziumunkat nem csak városi, megyei, hanem országos szinten is a tehetséggondozás elismert színhelyéül tartják számon.
Iskolánk oktató-nevelő munkáját két szerveződés is segíti, a Bányai Júlia Gimnáziumért Alapítvány és a Színvonalas Oktatásért, Nevelésért Alapítvány; mindkettő alapításában részt vettek szülők, illetve szülői kezdeményezésre jöttek létre.
Az alapítványok céljai az iskolai élet három területére koncentrálnak: az oktatás-nevelésre, szabadidős tevékenységekre és diáksportra, valamint a tanulók szociális támogatására.
Az oktatás-nevelés kontextusában a támogatás kiterjed az anyagi és technikai feltételek javítására, eszközbeszerzésre; a tanulmányi és egyéb versenyek szervezésére, jutalmazására, versenynevezési díjakra; tehetséges, de szociálisan rászoruló tanulók ösztöndíj-jellegű támogatására. Az alapítványok segítik az iskolai és más kulturális, szabadidős programok megvalósítását is.
A kuratóriumok állandó meghívott tagjai az intézmény igazgatója, a szülői munkaközösség elnöke és a diákönkormányzat vezetője, akik folyamatosan tájékoztatják a kuratóriumot az iskolában folyó oktató-nevelő munka, ezen belül a tehetségápolás kapcsán felmerülő, az alapítványok alapító okiratában megfogalmazott célokhoz kapcsolódó új tevékenységi formák lehetőségéről.
Az iskolában a szülői és ez által a tanulói jogok érvényesítésére, valamint az oktatással kapcsolatos szülői kötelességek teljesítése érdekében szülői munkaközösség működik. A munkaközösség évente legalább két alkalommal tájékoztatást kap az iskola munkájáról az igazgatótól. A problémák kötetlen megbeszélésének, az együttműködés új formái közös kialakításának, egymás formalitásoktól mentes megismerésének lehetőségét is biztosítjuk különböző szülő-diák-tanár közös programokkal (diákfórum, nyílt napok, fogadó órák, diákparlament). További lehetőségeket nyújtanak az osztály rendezvények, közös kirándulások, sportnapok, az iskola nemzetközi kapcsolatainak építése során a vendég csoportok számára is szervezett rendezvények, az alapítványi bál, az alsó évfolyamok farsangi műsora.
Az iskolában folyó mindennapi munka és órán kívüli tevékenységek kapcsán a nevelőtestület tagjaiból álló Minőségbiztosítási csoport időről-időre igény- és elégedettségmérést végez a tanulók és szülők körében, melynek eredményei fontos hátteret biztosítanak a minőségi munka további fejlesztéséhez, és kiindulópontként szolgálnak a tanulók újabb, változó igényeihez alkalmazkodó, a tehetségápolás színteréül is szolgáló új tevékenységformák kialakításához, megszervezéséhez.
Tehetséges diákjaink rendszeresen részt vesznek a társintézmények által szervezett tanulmányi, kulturális és sportversenyeken, rendezvényeken. A szaktanárok jó személyes és szakmai kapcsolatokat ápolnak a város oktatási és kulturális intézményeiben dolgozó kollégákkal és szakemberekkel. Intézményünk rendszeresen ad helyet iskolai és városi szinten rendhagyó irodalmi és énekóráknak, hazai és külföldi felsőoktatási intézmények bemutatkozó előadásainak, amelyek egy része nyílt szervezésű, így nem csak az iskola diákjai számára nyújtanak programot.
Tantestületünk több tagja részt vesz más intézmények által szervezett versenyek zsűrizésében, verseny feladatsorok elkészítésében, lektorálásában, városi szakkörök tartásában.
Összességében elmondható, hogy a kreatív tantestület innovatív munkastílusban folytatja eddig is jól bevált oktató-nevelő munkáját iskolánk tehetséges tanulói populációjának tehetséggondozásában.