Nevelőmunkánkat átszövi mind a fejlesztés, mind a tehetséggondozás.
Iskolánkban színes és változatos tehetséggondozó programokat kínálunk. A foglalkozásokon bármely gyermek részt vehet érdeklődési körüknek megfelelően. Választhatnak sport, matematikai-logikai, zenei és vizuális képességeket fejlesztő, valamint környezetvédelmi és túra szakkörök közül. Ezek többsége versenyre való felkészítő tevékenységgel is párosul. A fejlesztő tevékenységek logikai, nyelvi, zenei, képzőművészeti és természettudományos területekre fókuszáltak.
Intézményünkben meghatározó az idegen nyelv tanulása. Alsó tagozaton 1-3. évfolyamon heti 1 órában játékos foglalkozáson vesznek részt, majd 4. osztályban heti 3 órában tanulhatják a választott nyelvet. Felső tagozaton emelt óraszámban, heti öt órában folytathatják tanulmányaikat a gyorsabban haladók, míg a többiek heti 3 órában. A gyerekek nyomon követése a pedagógusok szakmai véleménye és különböző felmérések alapján történik.
Fejlesztőpedagógusunk által tartott tanulásmódszertani előadások eredményei alapján úgy gondoltuk, hogy a felső tagozatban lépő diákokat is megtámogatjuk ezekkel az ismeretekkel. A tanulásmódszertanhoz az éves pályaorientációs nap is kapcsolódik.
Iskolapszichológusunk, fejlesztőpedagógusunk már első osztálytól kezdve méri tanulóinkat, folyamatosan nyomon követi fejlődésüket, támogatja a lemaradó területeknél. Módszertani továbbképzéseken való részvétellel és módszertani fejlesztésekkel igyekszünk diákjaink tanulását támogatni, érdeklődésüket kielégíteni.
A kiemelt figyelmet igénylő tanulóknak egyéni és csoportos foglalkozásokon is van lehetőségük részt venni. A tanórákon differenciált feladatokkal támogatják kollégáink a tehetséges diákok fejlődését mind az alsó, mind a felső tagozaton. Ezek mellett nagy hangsúlyt fektetünk a különböző közösségi programok megrendezésére is.
Minden olyan alkalmat megragadunk, amely a versenyszellem növelését hozza elő a gyermekekből, a lehetőségekhez mérten több rajz-, ének-, sport- és tantárgyi versenyeken veszünk részt.
Tanulóink rendszeresen vesznek részt múzeumpedagógiai foglalkozásokon, valamint színházi előadásokon, hogy más oldalról is fejlődjön intelligenciájuk, általános műveltségük.
A Tehetségpont hatókörét tekintve elsősorban Kistarcsára és körzetére összpontosítunk. A megalapított tehetségpont tevékenységi köre Kistarcsa közelében lévő általános iskolákat érinti.
Művészeti iskolánknak 2 településen van telephelye. Rendszeres kapcsolatot tartunk a települések Polgármesteri Hivatalaival, iskoláival, Művelődési Házaival, az ott él szülőkkel, magánszemélyekkel és vállalkozásokkal. Hangversenyeket adunk, ahol felléphetnek tanulóink, amivel nő a határozottságuk, fellépési rutinjuk. Igyekszünk minél szélesebb hatókörű tehetségsegítő programokat és képzési lehetőségeket biztosítani, valamint együttműködéseket kiépíteni a tehetséges fiatalokat támogató szakemberekkel.
Kezdetben a Tehetségpontot intézményi tehetségpontként szeretnénk elindítani, majd programjainkat megismertetni a környező iskolákkal is. Az eddigi együttműködéseinket szeretnénk folytatni, illetve kiszélesíteni, hogy még színesebb fejlesztő programokat tudjunk kínálni a növendékeknek.
Eddigi együttműködéseink:
1. Tanulásmódszertani előadás a zenei képességfejlesztés folyamatában.
2. Tanulásmódszertani jó feladatok összegyűjtése.
3. Komplex pályaorientációs programokkal kitekintés a jövő lehetőségeire, beszélgetés a meghívottakkal, üzemlátogatás (rendőrség, vízművek, stb)
4. Kistarcsa sportéletébe való bekapcsolódás (Családi és sport nap, Kistarcsai Napok)
Tervezett együttműködéseink:
1. Intézményi szinten bevonni a tehetséggondozás terén már továbbképzéseken részt vett kollégákat a továbbgondolkodása.
2. Tehetséggondozó program kidolgozása, tehetségfesztivál szervezése
3. Tutor-programokba való bekapcsolódás
Iskolánk programjai között őrizzük és tovább fejlesztjük a különböző területeket érintő programokat, hiszen tanulóink csak a szülők, pedagógusok közös támogatásával juthatnak előre. A város „Görhöny-fesztiválján” közösen veszünk részt a szülőkkel együtt. Gyereknapi játékos projektünkbe szintén bevonjuk a szülőket.
Szeretnénk intézményünk helyi lehetőségeire építeni, bővíteni a kültéri játékokat. Az Anyanyelvi Olimpia vetélkedővel körzeti/járási szinten nyitottunk az iskolák felé. Művészeti iskolánk évente több programon, koncerten biztosít fellépési, kölcsönös bemutatkozási lehetőséget a környező iskolák tehetséges tanulói számára.
Az Operaház partneriskolájaként lehetőség van zene- koncerthallgatásra, opera megtekintésére, majd az ott látottak/hallottak feldolgozására.
Művészeti iskolás tanulóink számára a tanév során több növendékhangversenyen is biztosítunk fellépési lehetőséget.
Tanulóink rendszeresen részt vesznek megyei szintű zenei- és tanulmányi versenyeken is.
Bakancsos szakkör célja, hogy kialakítsa a tanulókban az igényt a természet védelmére, környezetbarát tevékenységek végzésére. Ennek során kiemelkedő szerepet kap a testmozgás, ismeretek kreatív feldolgozása. Kialakítja a természetjárásra az igényt, megismerteti hazánk természeti és épített kincseit, nemzeti értékeit.
Kutyás szakkörünk célja a tanulók személyiségének sokoldalú fejlesztése állatasszisztált fejlesztő foglalkozásokon. Felelős állattartásra nevelés, kutyaterápia, környezetvédelemre való igény kialakítása.
Csatlakozni kívánunk tudásmegosztó folyamatokhoz. Nyitottak vagyunk tehetséggondozás témakörében előadások megtartására, módszertani műhelymunkákra egyaránt. Ehhez a városi sportprogramoknak helyet adó sportcsarnok alkalmas helyszínnek bizonyul.
Tehetségfejlesztő munkafüzetek létrehozásával minden tantárgyat és tehetségterületet megcélozni.
Tanulásmódszertani előadások során megismerkednek a tudatos jövőtervezés lehetőségeivel, a tanulási stratégiák és taktikák széles repertoárjával.
Iskolapszichológus, szociális munkás, fejlesztőpedagógus segíti az átmenetet az alsó tagozattól a felső tagozatig, a pályaorientációs programokig. Általános szempont a személyiség- és önismeret, a motiváció és a viselkedéskultúra, valamint az ismert és fedett tehetségterületek feltárása és fejlesztése. Ezek a programok rendszeresen megvalósításra kerülnek, a tanmenetek kidolgozása folyamatban van. Tervünk, hogy ezeket a folyamatokat dokumentáljuk, a fejlődési ívet mért eredményekben is követhessük, tematikus előadásokat, továbbképzéseket, tehetségfesztivált szervezzünk.
Célunk a kiemelt figyelmet igénylő diákok tehetséggondozásának támogatása.
Az iskola alapítványa kellő alapot szolgáltat a fenti tehetségprogramok működtetéséhez, másrészt a bevont tanulók szülei, valamint az Önkormányzat támogatásával valósulnak meg. A további anyagi forrásokat pályázatok útján, valamint a Tehetségpontot támogató más szervezetek segítségével szeretnék biztosítani.
Szeretnénk kiemelt figyelmet fordítani a szociálisan hátrányos helyzetű gyerekek tehetséggondozására. Helyi erőforrások, intézményi és civil kezdeményezések támogatását célozzuk meg, biztosítva ezzel is a tehetséggondozó munkához szükséges feltételeket. Olyan eszközök beszerzése szükséges, melyek tartósak, évekre szóló befektetéseket jelentenek.