Az iskola pedagógiai programjának kulcselemei a tudományosság, a művészetpártolás, a sport szeretete és a hagyományos értéktisztelet. Hangsúlyos szerepet kap a kompetenciaalapú oktatás, a kulcskompetenciák fejlesztése, mert ezzel megalapozható az egész életen át tartó tanulás képessége. Ugyanakkor az iskola nevelési céljai közé tartozik a szociális kompetenciák fejlesztése, amelyek segítségével diákjainkból tudatosan gondolkodó, önmagukkal és a környezetükkel szemben is igényes, felelősséget vállalni képes, aktív állampolgárokat igyekszünk formálni. Ehhez a célkitűzéshez kapcsolódik a közösségi szolgálat megszervezése. Külön figyelmet fordítunk arra, hogy diákjaink érdeklődésüknek, egyéniségüknek megfelelően, személyre szabottan vehessenek részt a tevékenységben. A közösségi szolgálat teljesítéséhez is kapcsolódó diák segítő rendszert is igyekszünk kialakítani, amelyben önkéntes diákok nyújtanak segítséget a tanulási nehézséggel küzdő vagy bármely más okból lemaradó diáktársaiknak.
Iskolánk a bennünket körülvevő világ változásaira reagálva a „Mátyás Király Gimnázium, a megújuló iskola” címmel határozta meg önmagát. Ehhez az elvárásrendszerhez igazodva a Különleges Bánásmód Munkaközösség a 2021/2022-es tanévben alakult, célja az iskolánkban folyó tehetséggondozás és felzárkóztatás rendszerbe foglalása, hatékonyabbá tétele. Tagjai között minden szakmai munkaközösség képviselteti magát.
Célkitűzések:
• „intézményi tehetségkoncepció” kialakítása
• a különleges bánásmódot igénylő tanulók feltérképezése
• egységes intézményi elvárásrendszer kialakítása (pontosítása), elmélyítése
• a tehetségígéretek felkutatása
• belső kommunikáció fejlesztése valamennyi iskolahasználó között
• hatékonyság növelése mind a tehetséggondozásban, mind a hátránykompenzáció területén
A tehetséges diákjaink mentorálása iskolánk egyik erőssége. A befektetett munka eredménye a tanulmányi és sportversenyek, művészeti megmérettetések, nyelvvizsgák sikereiben meg is mutatkozik. A tehetséggondozás eddig bevált gyakorlata a fakultációs rendszer, házi versenyek megrendezése, az OKTV-re felkészítés, sportversenyekre való felkészítés, témahetek lebonyolítása, nyári művészeti tábor.
A tehetséggondozással kapcsolatos további feladataink a belső kommunikáció fejlesztése, a tehetségígéretek felderítésének és segítésének hatékonyabbá tétele.
Feladataink között jelöltük meg, hogy a tehetséggondozás kereteiben hatékonyabbá tudjuk tenni a különböző műveltségi területekhez, tantárgyakhoz kapcsolódó tehetségfejlesztő munkát a tanórán és azon kívül is. Iskolánk feltett szándéka a Tehetségpontokhoz való csatlakozás.
A kezdeti időszakban helyi szinten, az intézmény diákjai körében kívánjuk működtetni a Tehetségpontot, de törekszünk a környező településeken működő iskolákkal való jó szakmai kapcsolat kiépítésére, valamint a már kialakított és jól működő partnerségek ápolására és megőrzésére. A jövőben célunk kapcsolatépítés helyi vállalkozásokkal, kulturális és sportintézményekkel, amelyek lehetőségeket biztosíthatnak a tehetséges tanulók számára.
Önkéntes mentorprogramok indítása, amelyben idősebb diákok segítik fiatalabb társaikat a tehetségük kibontakoztatásában.
A Fonyódi Öregdiákok Egyesületének támogatására is számíthat intézményünk. Az egyesület legfőbb célkitűzése, hogy támogatást nyújtsunk a fonyódi Mátyás Király Gimnázium hátrányos helyzetű, tehetséges tanulói és a gimnázium részére, továbbá, hogy a volt diákokkal való kapcsolattartással az alma materhez való kötődést erősítse.
Mátyás Király Gimnáziumért Alapítvány célja minden olyan kezdeményezés támogatása, amely az oktatás-nevelés színvonalát és a tanári kar, valamint a hallgatók erkölcsi és anyagi megbecsülését célozza. Ezen belül különösen az oktatástechnikai eszközök gyarapítása, szakmai oktatás támogatása, a nyelvi képzés ösztönzése, tanárok speciális képzésének támogatása, a tanulók számára tanulmányi versenyek kiírása és díjazása, külföldi nyelvi tanulmányutak és egyes személyek, illetve kollektívák (osztályközösségek) anyagi támogatása.
Célunk, hogy intézményünkben a jövőben minél több gyermek számára biztosítsuk azokat a foglalkozásokat, ahol képességeiket kibontakoztathatják. Szeretnénk, ha a tehetségek beazonosítása után a fejlesztésük magas színvonalú lenne. Ezen tevékenység alapjait már megalapoztuk azzal, hogy a 2021/2022-es tanévben megalakult a Különleges Bánásmód Munkaközösség. Alapvető célja az iskolánkban folyó tehetséggondozás és felzárkóztatás rendszerbe foglalása, hatékonyabbá tétele. Tagjai között minden szakmai munkaközösség képviselteti magát.
Fontos számunkra a helyi és a Somogy megyei (Sonline) médiában való rendszeres megjelenés, amely lehetőséget ad a Tehetségpont tevékenységeinek népszerűsítésére és a tehetséges diákok elismerésére.
Igyekszünk a szülőkkel is folyamatosan együttműködni, hiszen nagyon fontosnak tartjuk a párbeszédet, a bizalmon alapuló kapcsolatot, a szülők és pedagógusok között.
Távlati céljaink között szerepel más Tehetségpontokkal való együttműködés.
Interperszonális intelligencia
Iskolánkban nagy hagyományai vannak a nemzeti és iskolai ünnepek méltó megünneplésének. Hagyomány, hogy az október 23-ai műsorunk a városi ünnepség része. A nemzeti ünnepek műsorai és a Mátyás-nap nem csak a nemzeti összetartozást erősítik diákjainkban. Teret kapnak, sikerélményhez jutnak olyan gyerekek is, akik az iskolai élet más területein nem feltétlenül sikeresek. A műsorok lebonyolításának sikeréhez elengedhetetlen az iskolai stúdió, amelyet szintén diákok működtetnek.
A közösségi szolgálat teljesítéséhez tutoriális rendszert is igyekszünk kialakítani, amelyben önkéntes diákok nyújtanak segítséget a tanulási nehézséggel küzdő vagy bármely más okból lemaradó diáktársaiknak.
Minden évben angol, német nyelvből és komplex természettudományos ismeretekből versenyt szervezünk a környező általános iskolák nyolcadikos diákjainak.
A szintén néhány éve bevezetett gazdasági ismeretek tantárgy fókuszában a pénzügyi tudatosság elősegítése áll. Diákjaink sikeresen szerepelnek a tantárgyhoz kapcsolódó újszerű, projektalapú csapatversenyeken.
Verbális-nyelvi intelligencia
A 9. évfolyamra jelentkező angol tagozatos diákokat egy 51 kérdéses nyelvtani, szókincset mérő tesztsor alapján osztjuk csoportokra, hogy a gyerekek a számukra megfelelő szinten tanulják az angol nyelvet.
Próbanyelvvizsgák szervezése: iTolc: Angol és német nyelvből alap- közép- és felső fokon tették próbára tudásukat. BME: Alap- és középfokú feladatsorok megírásával szeretnénk visszajelzést kapni az angol tagozatos diákok aktuális szintjéről nyelvtudásukban.
Délutáni programokra is invitáljuk diákjainkat, melyek során nemcsak az adott idegennyelvvel, hanem a célországok kultúrájával is megismerkedhetnek.
Angol nyelvből Christmas partit, spanyol nyelvből Halottak napját, német nyelvből adventet tartunk.
Mindhárom nyelven Fonyód rallyt szervezünk, ahol a diákok Fonyód városát ismerhetik meg jobban.
Térbeli-vizuális tehetséggondozás
Intézményünkben számítógépes grafikai tagozat működik, amely a hagyományos technikák (grafika, festés, szobrászat) mellett elsajátíthatják az elektrografika, a fotózás és a filmvágás rejtelmeit.
Az érettségire való felkészülés fakultációs órákon történik. A középszintű érettségi esetében a kreativitás fejlesztése, a különböző technikák megismertetése, míg emelt szinten a kreatív, vizuális gyakorlatokon túl – a magyar és egyetemes művészettörténeti ismeretek elsajátítása.
A tehetséges diákok munkáiból (képző- fotóművészet, makettek) kiállításokat szervezünk.
A pályázatokon, versenyeken (OKTV), kiállításokon való diákjaink eredményes szerepelnek.
Az idei évben 17. alkalommal szervezzük meg tehetséggondozó táborunkat "Természet a művészetben, Művészet a természetben” címmel.
A táborban a következő foglalkozásokon vehetnek részt a táborozók:
- képzőművészeti foglalkozások a „tájban”
- csoportmunka, drámafoglalkozások
- filmkészítés
A táborban készült filmek közül volt olyan, amely Helikon-díj nyertes alkotás lett.
Intézményünk a Siófoki Tankerületi Központ alá tartozik, így költségvetését a fenntartó biztosítja a tankerületen keresztül.
Mátyás Király Gimnáziumért Alapítvány célja minden olyan kezdeményezés támogatása, amely az oktatás-nevelés színvonalát és a tanári kar, valamint a hallgatók erkölcsi és anyagi megbecsülését célozza. Ezen belül különösen az oktatástechnikai eszközök gyarapítása, szakmai oktatás támogatása, a nyelvi képzés ösztönzése, tanárok speciális képzésének támogatása, a tanulók számára tanulmányi versenyek kiírása és díjazása, külföldi nyelvi tanulmányutak és egyes személyek, illetve kollektívák (osztályközösségek) anyagi támogatása.
A Fonyódi Öregdiákok Egyesületének támogatására is számíthat intézményünk. Az egyesület legfőbb célkitűzése, hogy támogatást nyújtsunk a fonyódi Mátyás Király Gimnázium hátrányos helyzetű, tehetséges tanulói és a gimnázium részére, továbbá, hogy a volt diákokkal való kapcsolattartással az alma materhez való kötődést erősítse.
Fonyód Város Önkormányzatának támogatására is számíthat intézményünk.
Pedagógusaink a tanórán kívüli foglalkozásokat díjmentesen vállalják a tehetséges gyermekek sikerének érdekében.
A pályázati lehetőségeket folyamatosan figyelemmel kísérjük és pályázatokat készítünk.