Iskolánkban évtizedek óta működő gyakorlat, hogy a tehetséges, érdeklődő tanulók számára versenyfelkészítő szakköröket, iskolán kívüli foglalkozásokat tartanak kollégáink. A képzés során törekednek arra, hogy az egyes tantárgyak témaköreit megfelelő komplexitásban láttassák. Mindezeket együttes rendszerbe foglalják a tanórán kívüli foglalkozások, kirándulások, terepgyakorlatok. Ezeket mindig meghatározott téma köré fűztük fel, amelyeken keresztül érvényesült a különböző műveltségterületek elméleti ismeretanyagainak érvényesülése a valóságban. A tanórán kívüli programokon kibővült ismeretek beépítése, visszacsatolása az elméleti ismeretekbe így tehát már hosszú ideje kialakult gyakorlat.
A kétszintű érettségi bevezetése óta minden tantárgyból szervezünk emelt szintű érettségire felkészítő órákat. Ezekre a jelentkezés természetesen önkéntes, a képzés során derül ki, és ezt alaposan figyelemmel követjük, hogy a jelentkezett tanuló valóban tehetséges-e az adott területen, vagy csak továbbtanulási tervei miatt szükséges számára az adott tárgyból az emelt szintű érettségi, vagy kiderülhet az is: mélységében már nem is érdekli az adott terület. A jelentkezést bátorítjuk azzal, hogy aki egy emelt szintű érettségi előkészítőn nem felel meg a követelményeknek, a sikertelenség nem akadálya a tanuló továbbhaladásának. Viszont aki kiemelkedő teljesítményt nyújt, jeles eredménye külön szerepel a bizonyítványban, javítja annak átlagát. Illetve ösztönözzük tanulmányi versenyeken történő részvételét, iskolai szinten is megteremtve ennek feltételeit. Évek óta bővítjük ettől függetlenül is a házi versenyek sorát.
Az iskolánkba bejutást segítjük elő azzal, hogy a nyolcadikos tanulók számára is biztosítunk felvételi előkészítő foglalkozásokat. (A következő tanévtől megteremtjük annak lehetőségét, hogy ezek a tanulók részére ingyenesek legyenek). Figyelemmel kísérjük teljesítményüket, és ösztönözzük a nyolcadikosok részvételét is általunk meghirdetett versenyeken. (Ott elért eredményeik természetesen nem számítanak be a felvételi pontszámba, de szeretnénk elérni, hogy a versenyeken jó eredményt elért tanulók minél nagyobb számban válasszák első helyen iskolánkat, így bejutásuk szinte biztos, és telekisként folytatjuk velük a foglalkozást).
A kollégáink többsége az elmúlt évek során így igen sok tapasztalatra tett szert tehetséggondozás terén. Az előző tanévben sikerült a TÁMOP-3.4.4./B-08/2/KMR jelű pályázaton nyernünk. Célunk, meglévő tehetségsegítő kezdeményezéseink feltételrendszerének javítása, a kollégák eddig gyűjtött tapasztalatainak rendszerezése, bővítése, majd pedig hosszú távú tehetséggondozó iskolai program kialakítása. Ennek érdekében a 2010/11-es tanévben belső továbbképzést szerveztünk a pályázatban szerepet vállaló, illetve a témára nyitott kollégák számára a tehetséggondozással kapcsolatos tudnivalók megújítására. Ezt a foglalkozást egy szakvizsgával rendelkező kollégánk vezeti. Ugyancsak ebben a témakörben külső előadókat is meghívtunk, illetve tervezzük továbbiak megkeresését is. Nagyon fontosnak tartjuk a kollégák módszertani fejlődését, amely nem csupán a tehetségfejlesztésben segíthet, hanem az adott téma iránt kevésbé érdeklődő diákok motiválásában is. A módszereink gazdagítása érdekében jelentkeztünk a Magyar Géniusz Projektiroda csoportos tanfolyamaira. A következő tanévre tervezünk egy módszertani belső továbbképzést is, illetve tervezzük a belső továbbképzések rendszerbe foglalását. Ehhez kihasználjuk kollégáinknak a különböző akkreditált továbbképzéseken megszerzett ismereteit.
A Tehetségpont intézményi hatókörben kíván működni. Kapcsolatot tartunk a kerületi általános és középiskolákkal. Hagyománnyá vált, hogy az általunk szervezett tanulmányi versenyekbe bevonjuk az általános iskolásokat is. Nagyon jó munkakapcsolatot ápolunk a kerületi Hermann Ottó Általános Iskolával. Rendszeresen találkoznak a munkaközösségek tanárai óralátogatások, szakkörlátogatások, kiállítások, projektnapok alkalmával, melyeken lehetőség nyílik a tapasztalatcserére. Első lépésként intézményünkben kívánjuk a tehetséggondozást megfelelő rangra emelni, majd a kialakuló jó gyakorlatokat szeretnénk megosztani a tehetségpontok hálózatához csatlakozó intézményekkel. Valljuk, hogy minden gyerek tehetséges valamiben, és úgy gondoljuk, hogy a tehetséghálózatok létrehozásával megsokszorozódnak lehetőségeink, így legjobb tudásunk szerint segíthetjük hozzá tanulóinkat a sikerhez.
Kapcsolatot tartunk felsőoktatási, tanárképzést folytató intézményekkel, vállaljuk hallgatók mentorálását. Így a Károli Gáspár Református Egyetem, az ELTE, az Eszterházy Károly Főiskola hallgatói folytatnak nálunk szakmai gyakorlatot, és ezt a kapcsolatrendszert az említett intézményekkel szélesebb körben is ki szeretnénk használni.
Elsősorban a 2010/11-es tanév óta megvalósuló programokat szeretnénk folytatni (szakkörök, vetélkedők, tanórán illetve iskolán kívüli foglalkozások). A következő tanévben tervezünk projektnapokat illetve tehetségnapot, ahol lehetőség nyílik a tehetséges diákok számára a bemutatkozásra. Erre szeretnénk meghívnia kerületi intézmények tanárait, diákjait is. A kollégák számára belső módszertani továbbképzést szervezünk, ahol egymástól tanulhatnak.
Eredményeinket felhasználva tovább bővítjük, mélyítjük az eddig is sikeres képzéseink ismeretanyagát, bővítjük módszertani kultúránkat, még több fiatalt kívánunk versenyekre, illetve a felsőoktatásba eljuttatni. Annak érdekében, hogy a tehetségkiválasztás-gondozás területén folyamatosan tudjuk sikeresek lenni, erre minden lehetőséget megragadunk. Ebben a tanévben például intézményünk fenntartója, Budapest Főváros Zugló Önkormányzata írt ki Zuglói Tehetség elnevezéssel pályázatot, amelyen indultunk, nyertünk. Jelenleg folynak e pályázat keretén belül programjaink, amelyek főként az idegen nyelvi kultúra, nyelvi képzés területét ölelik föl. Szándékaink szerint indulunk a várhatóan tavasszal kiírandó újabb TÁMOP-pályázatokon.
A szakköröket saját forrásból tudjuk biztosítani. A tanórán kívüli programokat, továbbképzéseket ebben a tanévben pályázati forrásból finanszírozzuk. Nyomon követjük a megjelenő pályázatokat a tehetséggondozó programok folyamatosságának biztosítása érdekében.
A programba bevontuk az iskola pszichológusát, valamint a gyermek- és ifjúságvédelmi felelőst is. A kollégák számára belső továbbképzést szerveztünk tehetséggondozás témakörben, külső előadókat is meghívtunk, illetve tervezzük továbbiak megkeresését is. A módszereink gazdagítása érdekében jelentkeztünk a Magyar Géniusz Projektiroda csoportos tanfolyamaira. A következő tanévre tervezünk egy módszertani belső továbbképzést is.
Szeretnénk bevonni programjainkba még több diákot. A megvalósult programok sikerességét a létszámadatokon túl, a bevont tanulókkal folytatott beszélgetések, interjúk alapján kívánjuk vizsgálni. A reakciók, kritikák segítségével lehetőség nyílik az estlegesen felmerülő problémák kezelésére. Szeretnénk több, olyan rendszeres foglalkozást szervezni tanulóink számára, ahol kiléphetnek a tantárgyi keretekből.
Előnyben részesítjük a személyes kapcsolatokon alapuló munkamódszereket. Igyekszünk ésszerűsíteni az adminisztratív teendőket, így például a hatékonyság mérése, növelése érdekében nem több oldalas teszteket, inkább személyes interjúkat kívánunk alkalmazni.