Sárospatak és térsége régóta a magyar tehetséggondozás központja. A hagyományok (Comenius, Szabó Zoltán, Szathmáry Lajos, Harsányi István) mellett a közelmúlt eseményei is bizonyítják, hogy térségünkben szervezett formában folyik tehetségfejlesztő munka. A B-A-Z Megyei Közoktatásért Közalapítván támogatásával 1998-tól az Árpád Vezér Gimnázium hozott létre térségi tehetséggondozó központot, majd 2003-tól 2007-ig a Sárospataki Közoktatási Ellátási Körzet működtetett - a BAZ megyei Tehetségfejlesztő Hálózati program keretén belül - tehetséggondozó decentrumot. A térség általános iskoláival együttműködve a Sárospataki Családsegítő és Pedagógiai Szakszolgálat valamint az Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium folytatott tehetséggondozó tevékenységet. A térségben működő tehetséggondozó műhelyek tevékenységét segítendő komplex tehetséggondozó feladatokat valósítottak meg. 2007-ig közel 350 gyermek képesség-felmérésére került sor. Közülük a legtehetségesebbek készségeit természettudományos-, helytörténeti-, néprajzi-, angol nyelvi- drámapedagógiai- és személyiségfejlesztő műhelyekben fejlesztették. A 2006/2007-es tanévben egy komplex, roma gyerekek számára kidolgozott személyiségfejlesztő műhely beindítására is sor került.
Az Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium tehetséggondozó bázisintézményként - saját fejlesztő programjai mellett- a térség pedagógusainak szervez szakmai-módszertani napokat. A kölcsönös tapasztalatcserére alapozva, olyan szakmai műhelyek születnek,, amelyek természettudományos oktatásunk megújulását hozzák. A szakmai napokon előtérbe kerül a gyakorlati tapasztalatok átadása. Sikeres gyakorló pedagógusokat hívnak meg rendezvényeikre, akik saját tapasztalataik felhasználásával mutatják be a tehetséggondozás lehetőségeit.
Az intézmény igyekszik a hátrányos helyzetű tehetséges diákok fejlesztésére is nagy figyelmet fordítani. 2000 augusztusától az Árpád Vezér Gimnázium és Kollégiumban elindulhatott az OM által támogatott Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Tehetséggondozó Programja. A program keretén belül a DE Pszichológiai Intézetének munkatársai által végzett kompetencia vizsgálatok alapján, egyéni ütemtervek kidolgozásával, a szociokulturális hátrány-kompenzáció mellett, képességfejlesztés zajlik, személyiségfejlesztő-, és tanulásmódszertani foglalkozásokkal megerősítve.
A hatékonyabb pedagógiai munkát segítendő az elmúlt években számos pedagógus vett részt tehetséggondozással kapcsolatos továbbképzéseken, 1 fő szerzett tehetségfejlesztő-szakértői. 1 fő tehetségfejlesztő tanári (MsC) oklevelet.
A tehetségazonosítás területén, az egyéni fejlődés terápiával megtámogatott eseteiben számíthatunk a Sárospataki Családsegítő és Pedagógiai Szak-szolgálat munkájára is. Az MTT, az AJTP, valamint a B-A-Z Megyei Tehetségfejlesztő Hálózati Program munkájába történő bekapcsolódás révén számos szakember segítségére számíthatunk. Ösztönző elismerések is megerősítenek minket, pl. 2009 miniszteri elismerő oklevél, 2011 kiváló akkreditáció.
A sárospataki ÁVG Tehetségpont továbbra is a saját s a szűkebb térségben található oktatási intézmények tehetségfejlesztő munkáját kívánja elősegíteni, összehangolni. Ehhez a munkához igyekszik összegyűjteni azokat az intézményeket és szakembereket, akik tudásukkal, tapasztalataikkal, lehetőségeikkel erősíthetik a térségben folyó tehetséggondozó munka szakmai- módszertani tevékenységét. A térség általános iskolái, középfokú oktatási intézményei mellett a sárospataki Családsegítő és Pedagógiai Szakszolgálat valamint az EKF Tanítóképző Főiskolai Karának együttműködésére is számíthatunk, s partnereink a város kulturális intéznényei, a munka világának szereplői is.
Támogató, nagyobb hatókörű együttműködések:
a Magyar Tehetséggondozó Társaság
felsőoktatási intézmények - BME, DE, EKF, ELTE, ME, NYF
a versenyszféra résztvevői közül az NI Hungary Kft.
szakmai fórumok - Neumann János Számítógép-Tudományi Társaság
velünk részben azonos profilú tehetségsegítő programok: az Arany János Tehetséggondozó Program Intézményeinek Egyesülete, Csányi Alapítvány
határon túli magyar tanítási nyelvű testvériskolák - Kassa, Királyhelmec, Nagykapos, Munkács, Székelykeresztúr, Temesvár, Zenta,
nemzetközi partneriskolai kapcsolatok - Almere College, Kampen (NL), Conrad von Soest Gymnasion (D), Zespol Szkól Ogólonokszabalcacych, Strelcze Opolskie (PL)
A tehetségponton folyó munkának, eredményeinknek a bemutatására nyílt napokon, tehetségnapokon kerül sor, amelyre személyes megszólítással és nyilvános meghirdetéssel is várjuk az érdeklődőket. Részei voltunk a TudásTranszfernek is .Felhasználjuk a térségi médiát is , mint csatornát: a Zemplén Televízió híradásai, a Szent István Rádió interjúi, a térség nyomtatott és online újságjai beszámolnak rólunk. Iskolánk honlapján, facebook oldalán, egyes projekteket dokumentáló webes felületeken (pl. All4Water, Water4All), is informálunk. Ez a figyelemfelkeltés az érdeklődő tehetségesekhez és a minket támogatni akarókhoz is eljut..
A nemzetközi diákkapcsolatok motorjai elkötelezett pedagógusok, akik szakmai és már személyes, baráti kapcsolataik erejét is mozgósítják a közös munkában.
Hosszabb távon lehetőséget látunk egy - szülői szerepvállalással támogatott- egyesület létrehozására, s szeretnénk kiépíteni egyéb civil szervezetekkel is együttműködést.
Tehetséggondozó tevékenységünk során igyekszünk a komplexitásra törekedni. Az együttműködő szervezetek humánerőforrása biztosítja e cél elérését. A tehetségesek azonosításában, a gondozás során az állapotfelmérésben változatos módszereket használunk. Ezen a területen a mérések gyakorlati megvalósíthatóságát tudtuk növelni egy helyi fejlesztéssel: online adatfelvételre, értékelésre van módunk motiváció, tanulási stílus, kreativitás, vizsgaszorongás területeken.
Az általános és középiskolai korosztály tehetséggondozó programját műhelyfoglalkozások, versenyeztetés, projektek, nemzetközi együttműködések formájában valósítjuk meg, kiemelten a következő területeken: komplex természettudomány, informatika, nyelvismeret, médiaismeret és személyiségfejlesztés. Fontosnak érezzük - bármely területen is mozgunk - a tehetségek önismereti, önérvényesítő oldalának erősítését is. Ennek módszerei változatosak: motiválás, alulteljesítők, megakadók külső, pszichológus általi támogatása, a diák-szülő- mentor háromszögben rejlő erők felhasználása.
Tevékenységünk fontos eleme, hogy programjainkban felhasználjuk a kortárs-oktatás értékeit (=diákmentor), valamint élő a kapcsolat volt diákjainkkal is. Az ÁVG-s öregdiákok előrehaladása nemcsak motiváló erő, hanem a tudásátadásnak, egyszer talán majd a szponzorálásnak is lehetősége.
A belső motiváció erősödésében szeretnénk segíteni diákjainkat azzal is, hogy a munka világának szereplőivel találkozási alkalmakat teremtünk számukra pl. NI Hungary, HP Magyarország, Intel Hungary ügyvezetőivel való beszélgetés stb.
Tehetségpontunk szakmai koordináló, tudás- és módszertan - közvetítő szerepét is őrizzük: szakmai napjaink előadásai, bemutatói a térség tehetségesekkel foglalkozó szakembereinek frissülést, jó gyakorlatokat, szemléletbeli megerősítést vagy változást hozó alkalmai. Saját tanáraink is élen járnak ebben: a tehetségfejlesztés kollégiumi programjának kidolgozói (2013), könyvszerzők (2006, 2014), nemcsak egy-egy szakmai napon, hanem magasabb szervezettségi formában is átadói a jó gyakorlatoknak (2006, 2007, 2013, 2014).
Erősítendő elem tehetségpontunk életében a kutatási terület. Tervezzük egy térségi mentori hálózat kiépítését, amelynek segítségével a tudományos jellegű kutatómunka technikáját is elsajátíthatják, alkalmazhatják tehetséges diákjaink.
Továbbra is hangsúlyozzuk a szülői, családi oldal fontosságát a tehetséggondozásban, ezért a szülők számára is szervezünk (2014) előadásokat, műhelyeket a tehetséggondozás elmélete és gyakorlata témakörben, hogy szerepvállalásuk ezen a területen is erős lehessen.
A zempléni térség nehezedő gazdasági körülményei tehetségpontunk életére is hatással vannak. Az anyagi támogatást is vállalni tudó szülői háttér szinte teljesen felszámolódott, s a helyi gazdasági élet szereplői is a fennmaradással küzdenek. A komplex tehetséggondozó folyamat szinte kizárólagosan pályázati forrásból valósítható meg. Pályázati lehetőséggel éltünk, élünk az NTT, a TÁMOP, a felsőoktatási intézmények egyedi pályázati kiírásain, a Norvég Alap pályázatain.
Lehetőség az is, hogy más, sikeresen pályázó szervezetek munkájába együttműködő félként bekapcsolódunk. Erre is van már gyakorlatunk: városi kulturális intézmény (Sárospatakon A Művelődés Háza és Könyvtára), országos egyesület (Magyar Versmondók Egyesülete), nemzetközi partnereink saját országbeli pályázata (Soest város- Németország) is hozzájárult tehetségpontunk munkájának fenntartásához. Műhelyek, projektek finanszírozása, tárgyi eszközök beszerzése valósulhat így meg.
A versenyszféra támogatói feladatot is vállaló elemeinek felkutatása is feladatunk. Az elmúlt években a támogatás mint motiváló találkozás is létrejött cégek vezetőivel ( pl. a "Ctrl Ur Future" programon a piacvezető informatikai cégek ügyvezető igazgatóival) , ám már a szponzorálás formái is kialakultak. Az NI Hungary Kft. eszközöket biztosított tehetségpontunk számára.