A Török Ignác Gimnázium, Gödöllő város egyetlen önkormányzati fenntartású középiskolája. 1955-ben létesült, 1958-tól használja a gödöllői születésű aradi mártír, Török Ignác nevét.
A gimnáziumban nyolc, öt és négy évfolyamos képzés folyik. A nyolcosztályos tagozatra egy-egy osztályt iskolázunk be (felvevő körzete meghatározóan Gödöllő városa), a négy évfolyamos tagozaton három-három párhuzamos osztály van. A nyolcosztályos gimnázium alapfunkciója a kiemelkedően tehetséges tanulók felsőoktatásra való felkészítése, amit jól szolgál az is, hogy a IX. és a X. évfolyamon az első, a XI. és XII. évfolyamon a második idegen nyelv óraszáma heti 2-2 órával bővül.
A négyosztályos képzés kínálata is vonzó. Ebben szerepel angol és német speciális (emelt óraszámú) képzés, matematika speciális csoport működtetése és angol-magyar két tannyelvű képzés, amelyet nyelvi előkészítő évfolyam alapoz meg.
Az iskolánk kiemelt feladata a tehetséggondozás: a verseny, érettségi, továbbtanulási mutatók és a kompetencia-mérések ennek eredményességét bizonyítják. Kiemelt tehetséggondozási területek: matematika, idegen nyelvek és földrajz.
Az intézmény tanulói az országos méréseken mind a szövegértés, mind a matematika témakörben a 8. és 10. évfolyamon is jóval az országos átlag felett teljesítettek. 2006-ban pl. az iskolai átlag szövegértésből a 8. évfolyamon 622 pont volt (az országos 497), a 10. évfolyamon 594 pont (az országos 501) volt, matematikából a 8. évfolyamon 629 (az országos 494), a 10. évfolyamon 606 (az országos 499) volt.
A gimnáziumból a végzősök kb. 90 %-a még az érettségi évében továbbtanul felsőoktatási intézményben.
Az intézmény tanulói átlag fölötti eredményekkel büszkélkedhettek az elmúlt években lezajlott érettségi vizsgákon. A középszintű érettségi átlagok 4,55 és 4,58 között mozogtak (nappali és esti tagozat együttesen), az emelt szintűeké ezt is meghaladták (4,88-4,94). Igaz, az országos tendenciáknak megfelelően nálunk is csökkent az emelt szintű érettségik száma (a 2005/2006. tanévben 226, a 2007/2008. tanévben 125 volt). Szinte valamennyi végzős rendelkezik legalább egy középfokú nyelvvizsgával, sokan kettővel is, a két tannyelvű képzésben részt vevők pedig felsőfokú nyelvvizsgával zárják gimnáziumi tanulmányaikat.
Diákjaink nagy számban és sikeresen vesznek részt az általános iskola felső tagozatosainak és a középiskolásoknak szervezett tanulmányi versenyeken (Zrínyi Ilona, Bolyai, Arany Dániel, Gordiusz, Ábel Jenő, Curie, Irinyi, Implom versenyek, Pest megyei matematika és történelem verseny, Országos Angol nyelvi verseny, OKTV, ?).
Évek óta több diákunk indul a KUTDIÁK által szervezett TUDOK (Tudományos Diákkörök Országos Konferenciája) regionális és országos konferenciáin, több első, ill. különdíjat is nyertek már. 2008 tavaszán iskolánk rendezte a TUDOK Országos Konferenciát.
A tehetséggondozás eddigi formái: egyéni mentorálás, személyre szabott fejlesztés, versenyfelkészítés, nyelvvizsgára és emelt szintű érettségire való felkészítés, speciális programok szervezése.
A tehetséggondozás területén eddig is sikeresen együttműködtünk a KUTDIÁK mozgalommal, a Szent István Egyetemmel, a város általános iskoláinak munkaközösségeivel, a Gödöllőn működő Pedagógiai Szakszolgálattal.
HATÓKÖRÜNK:
A Török Ignác Gimnázium valamint a gödöllői általános iskolák és középiskolák tanulói.
KAPCSOLATOK, EGYÜTTMŰKÖDÉSEK:
A következő intézményekkel tervezzük a tehetséggondozást is támogató együttműködés fejlesztését:
- Tehetségpontok, a TÁMOP 3.4.4/A kiemelt projektben létrehozott tehetségsegítő intézményrendszerrel (Nemzeti Tehetségsegítő Tanács).
- Egyetemek: SZIE, ELTE PPK, BME.
- KUTDIÁK mozgalom.
- Helyi Pedagógiai Szakszolgálat.
- Külföldi kulturális intézetek (British Council, Goethe-Intézet).
- Partneriskolák. (Neustadt, Roskilde).
- Városi munkaközösségek.
- A Török Ignác Gimnázium Szülői Közössége.
SZÁMUNKRA KIEMELT SPECIFIKUS TEHETSÉGFORMÁK:
- A tehetséggondozás fő területei iskolánkban: matematika, idegen nyelvek, földrajz, művészeti nevelés.
- A tehetséggondozó tevékenység célja versenyeztetés, kiváló érettségi eredmények elérése, továbbtanulásra valamint az első és második nyelvvizsgára való felkészítés, a tanulók egyéni érdeklődésének kielégítése.
KONKRÉT PROGRAMOK, RENDEZVÉNYEK:
Az eddigi tehetséggondozó tevékenységeink, amelyeket folytatni kívánunk:
- Versenyfelkészítés
- Nyelvvizsga-felkészítés
- Szakköri munka
- Egyéni tanácsadás diákok és szülők részére
- Szaktárgyi projektek (Neustadt, témahetek)
- TIG Szabadegyetem
- Színdarabok előadása.
- Célnyelvi országokban történő utazások.
- Nyolcadikosok előkészítő tanfolyama és a nyári nyelvi tábor.
Új tevékenységformák:
- Önismereti, személyiségfejlesztő foglalkozások a tehetséges diákoknak (karrierkép, önmenedzselés, kreativitás fejlesztése) külső szakértők segítségével.
- Könyvtári irodalmi délutánok szervezése.
- Önképzőkörök létrehozása, mentorálása és önképzőköri dolgozatok megjelentetése.
- Az iskolai honlap tantárgyi felületeinek fejlesztése.
- Speciális háziversenyek szervezése.
- Idegen nyelvi hét szervezése.
- "Tehetségnap" szervezése, ahol a tehetséges diákok bemutathatják munkáikat, népszerűsíthetik saját témájukat.
- Ösztöndíjak ill. speciális díjak alapítása külső támogatók anyagi segítségével az egy-egy tárgyban kiemelkedő teljesítményt nyújtó rászoruló diákok számára.
- Előrehozott érettségit tett diákoknak szervezett programok, hogy ne kerüljenek ki az adott tárgyat illetően az iskolai foglalkozásból (pl. honlap működtetése, bevonásuk szakköri munkába, "diákmentor", nyelvi projektek szervezése)
- Iskolánk a TÁMOP 3.4.4/B pályázat nyertese, és ez biztosítja az anyagi forrásokat az akkreditációs feltételek és a tehetségpontban vállalt programok első évi megvalósításához (honoráriumok, képzések, szakértők alkalmazása, konzultációkra, rendezvényekre utazás, kiadványok, eszközbeszerzés)
- A továbbiakban is alapvetően pályázatok révén (TÁMOP, Oktatásért Közalapítvány, PMKA), valamint a Török Ignác Gimnáziumért Alapítvány támogatásával tudjuk a folyamatos működést biztosítani. A tervezett ösztöndíjakhoz, díjakhoz szponzorokat keresünk a gödöllői vállalkozások körében.
- Továbbképzéseken való részvétel a pedagógiai jellegű diagnosztikai és tanácsadó tevékenység ellátása érdekében.
- Tehetség-felismerésben és gondozásban jártas pszichológus alkalmazása.
- Hálózati tanulás.
MŰKÖDÉSÜNKNEK MEGNYERT SZAKEMBEREK:
- Dr. Heimann Lászlóné, tehetségfejlesztési szakértő, főiskolai docens, ELTE PPK Alkalmazott Neveléstudományi Tanszék
- Dick Zsuzsanna, klinikai szakpszichológus, Egységes Pedagógiai Szakszolgálat, Gödöllő
- Farkasné Inkret Judit, szakértő, SZIE GTK
- Dr. Hudák Péterné, munkaközösség-vezető, 23 év szakmai tapasztalat
- Jánossy Zsolt, munkaközösség-vezető, 19 év szakmai tapasztalat
- Sinkáné Szabó Zsuzsanna, munkaközösség-vezető, 32 év szakmai tapasztalat
- Szemethyné Abonyi Erzsébet, munkaközösség-vezető, 24 év szakmai tapasztalat
- Thuróczy Erzsébet, munkaközösség-vezető, 27 év szakmai tapasztalat
- Tormáné Udvardi Ágnes, munkaközösség-vezető, 29 év szakmai tapasztalat
- Kimeneti, mérési és verseny eredmények kimutatása.
- Elégedettségi vizsgálatok a minőségirányítási rendszeren belül.
- Éves munka értékelése (pl. szakkör, önképzőkör)
- Adatbázis felállítása a tehetséggondozó programban résztvevőkről