Intézményünk 45 éve szervezi és bonyolítja a magyar nyelvművelés egyik kiemelkedő közép-iskolai anyanyelvi versenyét, a Szép Magyar Beszéd versenyt, mely több mint 20 éve a hazai tanulók mellett a határon túli versenyzők fogadásával Kárpát-medenceivé bővült.
Az anyanyelvi verseny az értő és értető beszéd, a helyes kiejtés, a szövegelemzés és
-értelmezés magas szintű művelését kívánja meg a résztvevő tanulóktól.
A versenyhez csatlakozik a már 29. alkalommal megrendezendő tehetséggondozó anyanyelvi tábor is, amely országos anyanyelvi versenyekre készíti a hazai és a határon túli tanulókat, továbbképzési szándékkal a határon túli kísérőtanárokat. A tehetséggondozó tábor a résztvevő tanulók anyanyelvi készségeit, a nyelvtudomány különböző részterületeihez kapcsolódó isme-reteit fejleszti, az anyanyelv magas szintű ápolása, a nemzeti kultúra iránti elkötelezettségüket mélyíti.
A Kazinczy Ferenc Gimnázium már eddig is szoros kapcsolatot alakított ki azokkal a határon túli intézményekkel, melyek az ottani regionális versenyeket szervezik. Ezeken a regionális versenyeken részt veszünk a bírálóbizottság munkájában, előadásokkal, értékelésekkel segítjük a szakmai munkát. A jövőben a határon túli tanártovábbképző táborok munkájába is be-kapcsolódunk, elősegítve ezzel az anyanyelvi versenyekre való minél hatékonyabb felkészítést. Még nagyobb számban szeretnénk meghívni tanulókat és tanárokat a határon túli régiókból az anyanyelvi tehetséggondozó táborba.
További terveink, hogy Győr városában is szorosabb együttműködést alakítunk ki azokkal az általános iskolákkal, melyek hasonló profilú tehetséggondozó versenyeket rendeznek, folya-matosan megosztva a felkészítés tapasztalatait.
Intézményünkben nagy hagyományai vannak az anyanyelvi tehetséggondozásnak. Mivel mind nyolc, mind négy és öt évfolyamos képzési rend működik iskolánkban, a tehetséggondozás mindkét korcsoportra kiterjed. A szépkiejtési versenyben kiemelkedő diákokkal való foglalkozás mellett nagy figyelmet fordítunk a tehetséges versmondókra, a retorikában ki-emelkedő diákokra, akiket különböző típusú és szintű versenyekre készítünk fel. Ezért tehet-séggondozó szakkör formájában fejlesztjük a versmondásban és a retorikában tehetséges tanu-lókat. Korszerű drámapedagógiai módszerek alkalmazásával segítjük az intézményben műkö-dő színjátszó csoportok tagjainak tehetségfejlesztését.
Elsőként a 29. tehetséggondozó anyanyelvi tábort szervezzük meg augusztus végén magyar-országi és határon túli középiskolások részvételével.
Együttműködési szerződést kívánunk kötni Győr város két tehetséggondozó anyanyelvi ver-senyt rendező általános iskolájával, kialakítva a tehetséges diákok felkészítésének új és haté-kony formáit.
Megyei versmondó versenyt rendezünk, hogy a meglévőnél több fellépési lehetőséget bizto-sítsunk mind iskolánk, mind a megye tehetséges versmondóinak.
Megrendezzük a Szép Magyar Beszéd verseny 46. Kárpát-medencei döntőjét.
A Kárpát-medencei verseny az OM által támogatott versenyek közé tartozik, de a megyei és a városi önkormányzattól is kapunk anyagi segítséget. Ezenkívül folyamatosan pályázunk tá-mogatásokért. A tehetséggondozó tábort pályázatokból, önerőből, illetve az intézményünkben működő Az "Iskoláért és Anyanyelvért "Alapítvány támogatásával szervezzük.
Mivel a közel fél évszázados anyanyelvi versenyünket neves egyetemi tanárok, nyelvészek segítik folyamatosan, a tehetségek kiválasztásában és felismerésében az ő tapasztalataik, a tőlük kapott szakmai ajánlások alapján járunk el. Elsősorban a tehetséggondozó anyanyelvi tábor szakmai munkájában támaszkodunk segítségükre. E segítségnek köszönhető, hogy a felismert tehetségek tudatos fejlesztése révén intézményünk országos viszonylatban is ki-emelkedő eredményeket ér el az anyanyelvi versenyeken, de a táborban más iskolák tanulóinak is hatékonyan segítettük tehetsége kibontakozását.
Több évtizedes szakmai segítséget nyújtanak munkánkhoz:
Dr. Deme László, a nyelvtudományok doktora, aki az anyanyelvi versenyek szakmai hátterét biztosítja,
Wacha Imre főiskolai docens, a tehetséggondozó tábor szakmai vezetője,
Dr. Balázs Géza egyetemi tanár, aki ettől az évtől kapcsolódott be az anyanyelvi versenyek munkájába, meghívott előadóként vesz részt a tehetséggondozó tábor munkájában,
Dr. Eőry Vilma tanszékvezető főiskolai tanár, aki elsősorban a retorikában tehetséges tanu-lókkal foglalkozik.
A meglévő mérőeszközeinket - melyekkel folyamatosan mérjük a tehetséggondozó tábor résztvevőinek elégedettségi mutatóit - továbbfejlesztjük, kiterjesztjük a táborban és az orszá-gos versenyen is a versenyzők felkészítő tanáraira is, hogy megfelelő visszajelzésünk legyen segítő-tanácsadói munkánkról, illetve hogy beépítsük a résztvevők tapasztalatait és kéréseit is tehetséggondozó munkánkba.
Mind a versenyeken, mind az anyanyelvi táborban a tanulókkal és a tanárokkal is olyan sze-mélyes viszonyt alakítunk ki, melyek folyamatos kapcsolattartásban, konzultációkban folyta-tódnak, ezért lehetőségünk nyílik a tehetségfejlesztésben közreműködő, a versenyeket szerve-ző kollégákkal tehetséggondozó hálózat kialakítására.
Ezek a kapcsolatok nagyon gyakran személyes, sőt baráti jellegűek.