A Karcagi Nagykun Református Általános Iskola 1996-ban indult újra, mint alulról építkező református általános iskola. Beiskolázási körzetünk Karcag város és a környező települések. Iskolánk a városközpontban található. Patináns épületei felújítottak, tantermeik korszerűen felszereltek. Mind a 19 tanteremben évek óta interaktív technika működik. Szaktantermeink, a multimédiás tanterem lehetővé teszi a modern technika alkalmazását a nevelő-oktató munkában.
Szakos ellátottságunk 100%-os. Tantestületünk tagjai jól felkészültek, az iskolavezetés által motivált, kreatív, az új pedagógiai módszerekre nyitott, lelkes pedagógusokból áll. Beiskolázásunkra jellemző, hogy minden évben többszörös a túljelentkezés. Ebből a túljelentkezésből adódóan nem tudunk minden jelentkezőt felvenni. Iskolánk alapító okirata nem tartalmazza a sajátos nevelési igényű gyerekekkel való bánásmódot. Iskolánk tanulólétszáma 440 fő, ebből 4 tanuló BTMN-s.
Intézményünk nevelő - oktató munkájában a tehetséggondozás mindig kiemelt terület volt. E munkánk végzésére garancia tanulóink képesség szerinti összetétele. Mindig nagy figyelmet fordítottunk a jó képességű, kreatív tanulóink ismereteinek további gyarapítására, készségeinek fejlesztésére, valamint a lappangó tehetségek gondozására.
Úgy gondoljuk, hogy a tehetséggondozás a legjobb hatásfokú befektetés a humán erőforrások területén. Oktatásunk korszerű. Pedagógiai munkánk során nagy gondot fordítunk a személyiség sokoldalú fejlesztésére. Fontosnak tartjuk a tehetségnevelés szempontjából a differenciálást, a korszerű tanulásszervezést és a tanulóinkkal való egyéni foglalkozást, képességfejlesztést. Osztálytermeinket, szaktantermeinket ennek megfelelően rendeztük be.
Tehetségnevelő - gondozó munkánk megvalósítása érdekében a tantervi követelmények teljesítésén túl többlet-ismeretet/képességfejlesztést adunk tanítványainknak.
Alsó tagozatban: Első évfolyamtól angol idegen nyelvi, logikai matematikai, mozgáskultúra, harmadik évfolyamtól a számítástechnikai alapok lerakásával, majd fejlesztésével foglalkozunk.
Felső tagozatban: indul a matematika és angol nyelv magasabb óraszámban történő tanítása, a második idegen nyelv (német) nyelv tanítása, alapfokú nyelvvizsgára való felkészítés. Középiskolára felkészítő foglalkozások szervezésével biztosítjuk tanulóink sikeres továbbtanulását. A 2010/2011-es tanévben a 35 nyolcadik osztályos diákunkból 30 tanul tovább gimnáziumban és 5 fő szakközépiskolában.
Egyéni óráink hatékonyságának eredményeként tanulóink teljesítményei a helyi, regionális és országos versenyeken is alátámasztják iskolánk nevelő-oktató munkájának eredményességét, valamint az évek alatt hozzáadott pedagógiai értéket.
Tantestületünk számára tehetségnevelés témakörében többször tartottunk nevelési értekezletet. Egy kolléganőnk elvégezte a DE-BTK tehetségfejlesztés, tehetséggondozás szakirányú továbbképzését. Az elmúlt tanévben 11 kolléga vett részt a Géniusz képzéseken.
Iskolánk Pedagógiai Programja megfogalmazza azokat az alapértékeket, amelyek a tehetség felismeréséhez és fejlesztéséhez korszerű pedagógiai, pszichológiai hátteret nyújtanak.
Az intézményen belül építünk a meglévő humán erőforrásra. Egy kollégának pedagógia szakos egyetemi végzettsége van, egy kolléga pedig pedagógia szakkollégiummal rendelkezik.
Saját kollégáinkon kívül sikerült megnyerni, rendszeres munkakapcsolatba kerülni Ferku Imre egyetemi oktatóval, Arany Erzsébet és Vass Gabriella pszichológusokkal. Szükség esetén további segítséget kérünk a Jász - Nagykun Szolnok Megyei Pedagógiai Intézettől, illetve Karcagon a Nevelési Tanácsadóban dolgozó szakemberektől.
Önmagát folyamatosan megújító, kiváló szakmai tapasztalatokkal rendelkező nevelőtestületünk a tehetségfejlesztés iránt elkötelezett, valljuk, hogy minden gyermek tehetséges valamiben.
Helyi /települési szintű tehetségpontként kívánunk működni. Nagy gondot fordítunk az óvodákkal való kapcsolattartásra. Városunkban 8 óvodai tagintézmény működik. Hosszú évek óta személyes kapcsolatot építettünk ki a tagintézmény-vezetőkkel és óvónőkkel. Az óvodában tartjuk a református hittan foglalkozásokat, amely egyben kapcsolódási pontot is jelent a tagóvodák és iskolánk között.
14. éve szervezzük - saját programunk alapján - az Előkészítő foglalkozásokat nagycsoportos óvodások részére, beiskolázásunkhoz kapcsolódóan. Találkozók, közös szakmai napok, szülői fórumok rendezvényein van lehetőségünk találkozni az óvónőkkel.
Együttműködünk a város általános iskoláival, valamint a református általános és középiskolák széles táborával. Országos, regionális, megyei és városi versenyeket szervezünk és versenyeken veszünk részt. Szoros kapcsolatot alakítunk ki a kiemelkedő eredményeket felmutató tanulókkal és intézményeikkel.
Középiskolákkal való együttműködésünk is folyamatos. Tanulóink rendszeresen részt vesznek a középiskolákban rendezett "Továbbtanulási börzén", ami nagyban segíti őket a pályaválasztásban. Ezen belül is kiemelt kapcsolatunk van a Karcagi Nagykun Református Gimnáziummal, valamint a Mezőtúri és a Debreceni Református Kollégiummal.
Együttműködünk felsőfokú képzőhelyekkel, pl.: a Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskolával, valamint a Debreceni Hittudományi Egyetem és a Károli Gáspár Református Egyetem és Főiskola munkatársaival.
Együttműködünk civil szervezetekkel, jó kapcsolatot ápolunk az Apáczai Kiadóval, a Csokonai Könyvtárral, Györffy István Nagykun Múzeummal, valamint a Vasárnapi Iskola Alapítvány keretein belül Erdélyben működő általános és középiskolákkal. pl. a Nagyenyedi Bethlen Gábor Református Kollégiummal. A Nagykunsági Református Egyházmegye Általános iskoláival is szoros kapcsolatot alakítottunk ki, külön kiemelném a Bethlen Gábor Református, Tagozatos Általános Iskola, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Nevelési Tanácsadó, mint Tehetségpont iskolát. Építünk a Jász - Nagykun Szolnok Megyei Pedagógiai Intézet további segítségére.
Nagymértékben számítunk a Debreceni Egyetem közreműködésére, a kapcsolat kialakítása folyamatban van.
Fontosnak tartjuk a szülőkkel való kapcsolattartást. "Együtt a szülőkkel" című programunk részletesen bemutatja az iskolai kapcsolattartás lehetőségét és módját. A keresztyén értékrend tudatos kialakítása: egyén-, iskolai közösség-, szülők-, gyülekezet-, egyház működése által.
Meggyőződésünk, hogy a pedagógusok, a szülők segítsége és a gyerekek tudásvágya nélkül egyedül nem képesek jó eredményt elérni még a jó képességű gyerekek sem.
Az alsó tagozat 3-4. évfolyamán a tanítók vezetésével ún. tehetségkörök alakultak a következő tantárgyakból: matematika, magyar nyelv- és irodalom, környezetismeret. A tanítók egyéni bánásmód órákon foglalkoznak a tanulókkal, melyeken elsősorban a kognitív képességeket igyekeznek fejleszteni.
Ezért választottuk a tehetség területeken belül a logikai-matematika, a nyelvészet és a természetismeret területeit. A nyelvészeten belül a magyar nyelv- és irodalomban tehetséges tanulók menedzselését. Úgy gondoljuk, hogy az alsó tagozat két évig történő ez irányú alapozó munkája garancia a tehetséges tanulóink felismerésére és a felső tagozatban történő szintcsoportok létrehozására, eredményes működtetésére.
A logikai-matematika terén a felső tagozat minden évfolyamán magasabb óraszámban tanulják diákjaink a matematika tantárgyat. A tankönyvválasztásunk is ezt a többletet támasztja alá, hiszen nem az alapszintű tankönyvet rendeljük tanulóink számára, hanem az emelt szintű matematika tankönyvet.
Megrendeljünk a Matematika Összefoglaló feladatgyűjteményt 5-8. osztályig. Kompetenciafejlesztő füzetek állnak tanulóink rendelkezésére. A tanórákon differenciált foglalkozással van lehetőség jó képességű tanulóinkat plusz feladatokkal és otthonra szorgalmi feladatokkal ellátni.
A szintcsoportba történő beválogatáshoz a következőket alkalmazzuk:
Objektív képességtesztek, korábbi eredmények és teljesítmények iskolai oktatásunkban és a matematika iránt való érdeklődés. A téri vizuális képességeket memória játékokkal fejlesztjük. A feladatban lévő problémára szöveges megoldási lehetőséget keresünk. Pármunkában való foglalkoztatáskor az egyik tanuló megoldja a feladatot, a másik tanuló pedig elmagyarázza azt. Ismeretlen megoldások keresése. Nagy szerepet szánunk az előkészítő munkában az Erdei iskolai programunknak.
Az egyéni bánásmód órákon szakköri füzetekből a tananyagon átívelő olyan feladatok megoldására van lehetőség, amely fejleszti logikai készségüket, matematikai gondolkodásukat.
Hasonló a helyzet a magyar nyelv- és irodalom, valamint a természetismeret tantárgyak esetében is. Szintcsoportok létrehozásával kívánjuk fejleszteni tehetség ígéreteinket. A szintcsoportokon belül lehetőségként alkalmazzuk pl.: szójáték alkalmazása szakkifejezések használatával, lépések leírása egy kísérlethez, kiselőadás írása egy adott tudományos témáról, tanulmányi út "tervezése" a tanult földrészen. A matematika tantárgy versenyein túl kétévenként rendezi meg református általános iskolánk az Országos Arany János Ballada-mondó versenyt, valamint a Magyar Imre Lajos Nyelvtörő, Nyelvhelyességi Versenyt. A református általános iskolák közötti tantárgyi versenyeken számtalan lehetőség van tehetséges tanulóink megmérettetésére. pl.: Országos Adventi Szavaló- és Zsoltáréneklő Verseny, Országos Református Tantárgyi Versenyek
A tehetségponttá válást követő első évben további lehetőségek szervezésével igyekszünk lehetővé tenni tanulóink számára a versenyzési és egyben bizonyítási lehetőséget. Szeretnénk tehetséggondozásunkat komplex módon tovább fejleszteni, kidolgozzuk a fejlesztési terv alap elemeit:
- a teljes nevelőtestület felkészítése
- szakmai háttértételek tovább erősítése
- differenciált módszertani eljárás
- meglévő interaktív eszközök folyamatos használata
- 1-4. évfolyamon az előkészítő munka megerősítése, 5-8. évfolyamon a korábbi tehetséggondozói munka tovább fejlesztése
- komplex iskolai, pedagógiai rendszer kidolgozása
- speciális tanulásszervezési keretek biztosításával célirányosan fejleszteni a tanulók tudását, lehetőséget biztosítani az egyéni képességek, érdeklődés kibontakoztatására, az alapkészségek tovább fejlesztésére
- megalapozott tudással és keresztyén értékrenddel felkészíteni őket az önálló információ szerzés és felhasználás módszereire, a középiskolai tanulmányokra
- esélyegyenlőség, a minőségi oktatáshoz való egyenlő hozzáférés biztosítása
- alapfokú nyelvvizsgára való lehetőség szerinti felkészítés
- a továbbtanulási és az országos kompetenciamérés eredményeinek megtartása
Tantestületünk számára támogatjuk az e témakörben szervezett tanfolyamokon való részvételt. Továbbra is szervezünk bemutató órákat, foglalkozásokat. Minden év októberében megszervezzük az Országos Szakmai napunkat. Intézményi jó gyakorlatunkat ajánljuk, tapasztalatainkat átadjuk.
Iskolánk egyházi fenntartású intézmény, működési költségeinket a fenntartó állja.
Részt veszünk országos és megyei szintű pályázatokon. Szeretnénk kihasználni a következő évek pályázati lehetőséget. Iskolánkban működik a Református Alma-Mater Alapítvány. Az eredményeket önerőből és az adó 1%-ból származó bevételekből kívánjuk fenntartani. A szükséges emberi erőforrások megvannak.
Összegezve elmondható, hogy a fenntarthatóságra az eddigi feltételrendszer biztosított, a további forráskeresést az iskolavezetés, a fenntartó téma iránti elkötelezettsége garantálja. A Tehetségpontként való sikeres működés az intézmény számára új lehetőség, ugyanakkor a település közoktatási értékeit is gazdagítja.