Iskolánk évtizedek óta a térség meghatározó nevelési-oktatási intézménye. Az iskolai szintű tehetséggondozás, mint szakmai innováció a 2012-es tanévtől fogalmazódott meg bennünk. Ebben a témakörében 8 kollégánk vett részt továbbképzésen. Munkánkat iskolapszichológus is segíti.
Pedagógiai programunkban kiemelt feladatunk a kiemelt figyelmet igénylő tanulók fejlesztése. Több éves múltra tekint vissza a SNI és a BTMN küzdő tanulók segítése, a kiemelten tehetséges tanulók és a kettős különlegességű tanulók fejlesztése. Célunk a tehetséges tanulók érdeklődési körének, tanulmányi területének megfelelő programok megvalósítása, személyiségük fejlesztése, tanácsadás.
Programjaink megvalósítása során szinte az összes tehetségterület fejlesztését biztosítjuk.
Nyelvi: kiemelt fejlesztési terület a szókincs, a szövegértés, helyesírás, fantázia-írásbeli szövegalkotás fejlesztése, nyelvművelés, drámapedagógia, Bóbita irodalmi foglalkozás, versenyeztetés, olvasó verseny, versmondó, meseíró verseny, szónokverseny, angol/német nyelv: az emelt szintű idegen nyelvoktatás csoportbontásban, 3. osztálytól
Természeti: természettudományi szakkör, versenyfelkészítés, levelezős, online és jelenléti versenyek, hétvégi túrák, barlangászat.
Logikai-matematikai/térbeli: matematikatanítás nívócsoportban, táblajátékok, digitális kultúra csoportbontásban, robotika műhely
Zenei: művészeti iskola által, iskolai énekkar, iskolai, városi rendezvényeken való szereplés
Interperszonális, intraperszonális: iskolapszichológus foglalkozásai, Boldogság-órák, szociális kompetenciák fejlesztése (vezetői mesterprogram), tanulásmódszertan
Testi-kinesztétikus: atlétika, labdarúgás, röplabda, torna, jóga, művészeti iskolák – társastánc, modern tánc
A tanórákon alkalmazott tanulásszervezési módszer a differenciálás. A tehetséggondozó munkánk alapvető módszere a dúsítás-gazdagítás. A tehetségek azonosítása és fejlesztése a tanítók, tanárok feladata, akik az iskolapszichológus segítségével terelik tanulóinkat. Első osztályban megtörténik az iskolapszichológus mérése, aki jelzi a tehetségígéreteket. Alsó tagozaton figyeljük tanulóinkat, biztosítva számukra a bemutatkozás lehetőségét: különböző osztály-, évfolyam és térségi versenyek szervezésével. Matematikából az alsós évfolyamokon kiválasztott tanulók továbbfejlesztése történik, minden évben elvégezzük a MaTalent mérést is, a megerősítés, illetve új tanulók beválogatása céljából. Sport-, tantárgyi-, művészeti versenyeredményeinkre –atlétikából évek óta országos eredményünk van - nagyon büszkék vagyunk.
Mérföldkő-reflexió: 2012 óta vagyunk Regisztrált Tehetségpont, minden tanév munkatervének kiemelt feladata a tehetséggondozás, de volt egy lassulás, egy mélypont a tehetséggondozó munkánk szervezettségében. 2023-ban újra deklaráltuk intézményi tehetségstratégiánkat, jövőképünket és új alapokra helyeztük iskolánk tehetséggondozó munkáját, fenntartható és kiszámítható tehetséggondozást kívánunk megvalósítani az elkövetkező években.
Elsősorban saját tanulóinkra szeretnénk koncentrálni (1-8. évfolyamig), de nyitottak vagyunk más iskolákkal való együttműködésekre is. Hagyományos tehetséggondozó programjainkat szeretnénk bővíteni az alsó tagozaton tehetségkereső tevékenységekkel, illetve felső tagozaton tehetséggondozó műhelyek indításával, melyeket a közeljövőben tovább kívánunk fejleszteni. Nyáron tematikus táborokat rendezünk nyelvi, sport, művészeti jelleggel. Fejlesztő tevékenységünk során törekszünk a tehetségek „erős” oldalának kibontakoztatására, ösztönzésére, és ugyanakkor „gyenge” oldaluk fejlesztésére is, mert ezek a területek akadályozhatják erősségeik kibontakozását. A tehetségpont munkájában való részvétel iskolánk minden pedagógusának, dolgozójának feladata. A pedagógusok teljesítményértékelési rendszere is „segítségünkre van”, több pedagógus kapcsolódott be a tehetséggondozói munkába, ún. TÉR vállalásokkal.
Tehetségpontunk az alábbi területeken kifejtett tehetséggondozással kíván kiemelten foglalkozni: logikai-matematikai, digitális kultúra -robotika (térbeli, logikai), nyelvi, sport (testi-kinesztétikus). Mind a négy terület már alsó tagozaton is megnyilvánuló tehetségterület. Életkori sajátosságaiknak megfelelően fejlesztjük anyanyelvi képességeiket, idegen nyelvi képességeiket, szöveg- és információfeldolgozási technikáikat, emlékezetüket, konkrét és elvont gondolkodási funkcióikat, tanulási technikájukat. Az első osztályban kiszűrt tehetségígéreteket folyamatosan monitorozzuk, figyelemmel kísérjük, a speciális tehetségterületek még nem körvonalazódnak ilyenkor. Felső tagozaton már specializálódnak a tehetségterületek, folyamatossá válik a képességfejlesztés: anyanyelvi, idegen nyelvi kommunikáció, matematikai kompetenciák, digitális kompetenciák, tanulási technikák, önismeret területeken.
A különböző versenyek kapcsán már évek óta együttműködünk térségünk iskoláival. A már hagyományossá vált, illetve újonnan szervezett versenyeken, bemutatókon (pl. Avasi Gimnázium) kölcsönösen részt veszünk, az így kialakult gyakorlatot szeretnénk folytatni, fejleszteni. Látogatásokat szervezünk egymás iskoláiba, célja a tapasztalatcsere az iskolai tehetséggondozás területén. További célunk, hogy minél több kollégát és tanulót vonjunk be a programokba.
Tehetségnapokat, bemutatókat tervezünk a környék iskoláiban dolgozó pedagógusoknak, szülőknek, együttműködő partnereinknek.
A kezdetekben iskolánk elnyerte a Debreceni Egyetem Pedagógiai és Pszichológiai Tanszékének bizalmát, a szakmai iránymutatást dr. Balogh László professzor úr tartotta tantestületünk számára. Az elinduláskor nagy segítségünkre volt a Taktaharkányi Apáczai Csere János Általános Iskola is. A POK-tól szaktanácsadót igényeltünk a témában: Oláh-Gyúró Anna Mária tartott műhelymunka-foglalkozást számunkra. Együttműködési megállapodásunk van a B-A-Z. Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálattal (tehetségazonosítás), szakmai kapcsolatban állunk más akkreditált tehetségpontokkal, az Avasi Gimnáziummal (idegen nyelv), a Lévay József Református Gimnázium és Diákotthonnal (matematika, robotika), együttműködünk a Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium matematikatanárával módszertani megújulásunk érdekében. Eddig is segítették tehetséggondozó munkánkat és a továbbiakban is számíthatunk rájuk.
A Nyéki Iskoláért Alapítvány segíti a tehetséges tanulók versenyeztetését, továbbtanulását, anyagi támogatást ad programjaink megszervezéséhez.
Programjaink fejlődnek, erősödnek, nyílt napok alkalmával, a helyi média – TV, újság- segítségével eljutnak a szülőkhöz, partnereinkhez.
Logikai-matematikai/térbeli tehetségterület: „JÁTSSZ-MA KLUB” – 5. évfolyamosok vesznek részt a programban, cél a játék segítségével a tanulók logikus gondolkodásának fejlesztése, helyes stratégiaalkotás szemléletének kialakítása.
„DIMENZIÓ-NÁLUNK” – 7. évfolyamosok vesznek részt a programban, célunk a logikus, kreatív gondolkodás fejlesztése, önálló felfedezésen alapuló térlátás fejlesztése, térbeli analógiák keresésével.
„KATT-PROGRAM” (Kreatív Alkotás a Tudatos Technológiáért) – 5-8. évfolyamosok vesznek részt a programban, digitális kompetenciák fejlesztését célozza meg, a program keretében a tanulók korszerű, interaktív technológiai eszközökkel (pl. digitális munkaállomások, okostantermek, LEGO robotok, 3D nyomtatók, mesterséges intelligenciát alkalmazó platformok) gazdagított tanulási környezetben tevékenykednek.
Nyelvi, idegen nyelvi tehetségterület: ”TALENT WORKSHOP –Játszva tanulj, hogy játszhass!”- 5. és 7. évfolyamosok vesznek részt a programban, a diákok változatos formában és több aspektusból közelítik meg a célnyelvi országok kultúráját.
Testi-kinesztetikus tehetségterület: „MERJ A LEGJOBB LENNI!” – 5-8. évfolyamosok vesznek részt a tehetségműhely munkájában, az atlétika, a rendszeres edzés hozzájárul a tanulók személyiségfejlődéséhez, a reziliens személyiség kialakulásához.
Iskolánk és az alapítványunk benyújtotta (elbírálás alatt) a Szimfónia számokból – struktúrák zenére hangolva című pályázatát, sikeres elbírálás után a felső tagozatos tanulók matematikai-logikai gondolkodásának, kreativitásának és szabályalkotási képességeinek fejlesztése fog a zene struktúráin keresztül folyni. Ez a műhely már valószínűleg csak 2026-ban fog elindulni.
Tehetséggondozó rendszerünk módszereit tehetséges tanulóink egyéni szükséglete határozza meg. Tanórai módszereink: tanórai differenciálás, csoportbontás, nívócsoportok-gazdagító programok, tevékenységközpontú tanulási módszerek (kooperatív technikák, szociális tanulás), drámapedagógia, projektmódszer, prezentációk, kiselőadások, tanulásmódszertan, témaheteken való részvétel. Tanórán kívüli módszereink: hagyományos házi, körzeti versenyeinket továbbra is megrendezzük, a tervezett bemutatókat, táborokat megszervezzük. Második éve indult útjára német nyelvi körzeti versenyünk, melynek meghirdetése most van folyamatban. Minél több bemutatkozási lehetőséget biztosítunk iskolai rendezvényeinken. Tehetségnap szervezése, a műhelyek bemutatkozása, pl.: robotika bemutató, Dimenzió-játszóházak, kiállítások rendezése, nyelvi hét, továbbtanulásra felkészítő foglalkozások: magyar nyelv és irodalom, matematika, idegen nyelvek, külföldi testvériskolai kapcsolatok keresése egyeztetés alatt (Lengyelország-Chrzanow).
Jelenleg legfontosabb feladatunk a szakemberképzés, a fiatal kollégák bevonása az intézményi tehetséggondozó programokba, a „stafétabot” folyamatos átadása érdekében.
Belső tudásmegosztás keretében műhelymunka, szülők számára nyílt nap, tanácsadás szervezése.
Pályázatfigyelés, hatékony pályázati tevékenység.
Az iskolai alapítvány együttműködésére, támogatására továbbra is számítunk. Folytatjuk a különböző rendezvények (pl. alapítványi bál) szervezését, melynek bevétele a Nyéki Iskoláért Alapítvány alapját növeli.
Az iskola fenntartója elkötelezett a tehetséggondozás iránt, ezért lehetőségeihez mérten támogatja munkánkat.
Szándékunkban áll továbbá az önkéntes munka bevonása a tehetséggondozó tevékenységbe: előadók, bemutatók, „kapcsolati tőke” kiaknázása (pl. volt tanítványok által bemutató tartása -Robot TÉP).





