A minőségi oktatás további erősítésére, a szülői és a munkaerő piaci elvárásokat is figyelembe véve, a tanórai és a szakköri tevékenységen túlmutató, olyan egységes szemléletű keretet szeretnék létrehozni a kiemelkedő képességű diákjaink hatékony fejlesztésére, amely iskolánk szervezeti kultúrájába illeszkedik. Az intézményi tehetségpont létrehozásával csatlakozni szeretnénk a tehetségpontok országos hálózatához, ami tovább erősítené a külső kapcsolati rendszerünket a tehetséggondozás területén elkötelezett intézményekkel, a különböző szakmai szervezetekkel és a szakképzést támogató vállalkozásokkal. Alkalmassá tenne minket az erre kiváló pedagógusaink, akik tanulóink fejlődését tartják szem előtt és igyekeznek felismerni és támogatni a tehetségeket. Nagyon kis létszámú intézmény vagyunk, összesen 67 tanuló jár az iskolába és 11 pedagógus igyekszik segíteni és támogatni a fiatalokat. Van egy pszichológus is az intézményben, illetve 1 pedagógus, aki rendelkezik tehetségfejlesztő tanár végzettséggel mesterfokozaton. Együttműködünk a Kisnánai Tehetségpont pedagógusaival, akikkel együtt szeretnénk megvalósítani a tehetséggondozás területén is néhány programot valamint segítséget is tudunk kérni tőlük a tehetségazonosításban és gondozásban. Továbbá célunk az is, hogy a tevékenységek, melyek a tehetséggondozást segítik elő, intézményünk egész képzési struktúráját felölelje az általános iskolától kezdve, egészen a szakképzésig. Így az alapfokon végzett tehetségfejlesztéssel megfelelő módon elő tudjuk készíteni a sikeres pályaorientációt is. Iskolánkban a zenei tehetségek szeptember óta kerülnek fejlesztésre és ezen a területen már láthatóvá is válik ennek hatása, hiszen műsorainkon fel is lépnek ezek a gyerekek egy-egy hangszer játék alkalmával és csodálhatjuk a zenei tehetségeket. Szeretnénk tehetségponttá válni, hogy tanulóinkat támogatni tudjuk továbbra is, és ki tudjuk bontakoztatni több területen is a tehetséget és fejleszteni tudjuk őket. Alkalmassá pedig azért válnánk, mert több tehetségterület van az iskolában délutáni tehetséggondozó programok keretében, amik alkalmassá tennék iskolánkat a tehetségek támogatására.
A tehetségpontunk hatókörét intézményi szinten az általános iskola korosztályra, 1-8. évfolyamig fokozatosan kívánjuk kiterjeszteni a tehetségazonosítást és fejlesztést. Mivel iskolánk Helyi/intézményi besorolású, ezért művészeti területeken (képzőművészet, tánc, népzene, néptánc) illetve foci és lövészet területéről is várunk gyerekeket. A környezetünkben megalakuló tehetségpontok közül azokat, amelyek az általános iskolai (6-14 éves) korcsoporttal foglalkoznak, a rendszerbe való kapcsolódásunk következtében együttműködéssel megkeressük és a gyerekek további tehetséggondozását, mentorlását vállaljuk a rögzített tehetségterületeken. Mivel a Domoszlói III. András Általános Iskola Kisnánai Tagintézménye és a Domoszlói III. András Általános Iskola Markazi Várvölgye Tagintézménye is, egy Gestor intézményhez tartozik így szoros kapcsolatban tudjuk segíteni egymás munkáját és tudjuk tanulóinknak kiszélesíteni a tehetségfejlesztés területeit. Az évenkénti találkozók során, a Gestor és a tagintézmény diákjai számára tanulmányi és művészeti versenyeket szervezünk, bemutatkozási lehetőséget biztosítunk az említett intézményekkel közösen. Ezek az alkalmak kiváló lehetőséget teremtenek az élő együttműködésre, tehetségfejlesztő munkánk kiszélesítésére. Emellett tehetségponttá válva, együttműködési megállapodás kötésével kívánjuk csatlakoztatni az erre nyitott intézményeket, egyesületeket, személyes találkozók, közös szakmai rendezvények, szülői és pedagógus-tájékoztatók, tanácsadás kapcsán. Célunk, hogy segítségükkel minél sokoldalúbban mutassuk meg a Tehetségpontban folyó tehetségfejlesztő munkát, ezzel növelni tudjuk a beiskolázási mutatóinkat és a szülők elkötelezettségét a tehetséggondozás, mint értékteremtés iránt.
Jelenleg tehetségműhelyeinkben az alábbi területeken folyik a szakköri tevékenységen túlmutató tehetséggondozás:
- térbeli-vizuális tehetségterület
- természeti
- nyelvi, interperszonális tehetségterület
- zenei tehetségterület
- logikai-matematikai terület
Terveink között szerepel a 2024-2025-ös tanévre vonatkozóan is és a későbbiekben is, hogy fenntartsuk, valamint helyben szervezzük meg az alábbi egyéb tehetséggondozó foglalkozásokat iskolánkban.
• Angol nyelvi csoport 1-3 évfolyamon
• Zeneoktatás, (furulya) az előzetes felmérések, megfigyelések szerint azon tanulók bevonása, akik szolfézst szeretnének tanulni
• Néptáncoktatás
• Digitális kompetenciafejlesztés
• Táncoktatás
• Matific-logikai fejtörő gondolkodó tanoda
• Fürkész természettudományos csoport
• Tehetséggondozó kézműves tanoda
• Zenetanoda
• Sportköri foglalkozások (lövészet, foci)
• Kiskukta
• Kiskertész
• Társasjáték tanoda
• Népzenei tanoda
A műhelyekben heti rendszerességgel, holisztikus szemléleten alapuló gazdagító programmal, párhuzamos tanmenet alapján folyik a fejlesztés. A tehetségműhelyek működésének megkezdése szemléletbeli változásokat hozhat iskolánk életében, mert a jó értelemben vett kiválasztottság érzetét erősíti a résztvevőkben. A diákok számára rangot jelent a többiek szemében, ha a tehetségműhelybe járhatnak. A szülőket büszkeség tölti el gyermekük teljesítményét látva, úgy érzik eddigi nevelésük igazolást nyert. A programjainkat a jövőben szeretnénk kiszélesíteni más tehetségterületek feltárásával illetve nyitott műhelyfoglalkozásokat is szeretnénk szervezni iskolánkban.
A tehetségműhelyek foglalkozásai minden résztvevő diák számára ingyenesen elérhetőek lennének. A tehetséggondozó programok színvonalas megvalósításához a fenntarthatósághoz a következő szervezeteket szeretnénk, ha hozzájárulnának anyagilag és támogatnák a munkát, ahogy eddig is tették. Igyekszünk a Markazi Iskoláért Alapítvány támogatásával programokat, rendezvényeket szervezni és megvalósítani. Legfontosabb anyagi fenntarthatóságaink között nagy hangsúlyt kapna a pályázati lehetőségek felkutatása, tehetségek támogatása. Szeretnénk bevonni a Markazi Önkormányzatot is illetve más civil szervezeteket is igyekszünk megszólítani. A Szülői munkaközösség is nagy segítségére van az iskolának, támogatják és segítik iskolánk és tanulóink tehetségfejlődését is.