Iskolánk, KASzC Jávorka Sándor Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium, elkötelezett a tanulók személyiségének sokoldalú fejlesztése és tehetségük kibontakoztatása iránt. Bár a magyar nyelv és irodalom tehetségterületén szervezett tevékenységeink szervezett formában most indulnak, pedagógiai hitvallásunkban régóta fontos helyet foglal el a tanulók egyéni képességeinek felismerése és támogatása. Tapasztalataink azt mutatják, hogy intézményünkben több olyan tanuló is van, akik kiemelkedő nyelvi érzékkel, irodalmi alkotókészséggel vagy előadói tehetséggel rendelkeznek. A Tehetségpont pedagógiai és pszichológiai megalapozottságát szaktanárokból álló munkacsoport biztosítja. A tehetséggondozó munkában részt vevő pedagógusaink elkötelezettek a differenciált fejlesztés, az egyéni haladási utak támogatása, a motivációs környezet megteremtése mellett. Fontos számunkra, hogy a tehetség nemcsak teljesítményben, hanem személyiségben is kibontakozhasson, ezért a támogató, megerősítő, reflektív pedagógiai attitűd kiemelt szerepet kap a munkánkban. Intézményünk kapcsolata a helyi kulturális intézményekkel (könyvtár, művelődési ház) is biztosítja azt a környezetet, amelyben a diákok külső inspirációkhoz, bemutatkozási lehetőségekhez juthatnak. Nyitottak vagyunk más iskolákkal való szakmai együttműködésre, közös projektekre, versenyszervezésre és tapasztalatcserére is, ezzel is erősítve a Tehetségpont hálózati beágyazottságát.
Célunk, hogy a magyar nyelv és irodalom iránt érdeklődő tehetséges fiatalok ne csak felismerésre, hanem valódi támogatásra is számíthassanak intézményünkön belül, és hosszú távon is fejlődhessenek képességeikben, önismeretükben és önkifejezésükben.
A KASzC Jávorka Sándor Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium által létrehozandó magyar nyelv és irodalom Tehetségpont tevékenységét elsősorban intézményi szinten kívánjuk elindítani, azonban már az első tanévtől kezdve célunk a hatókör fokozatos bővítése. A Tehetségpont működését a régiónkban (Komárom-Esztergom vármegyében) található középiskolák bevonásával tervezzük megerősíteni, mivel hisszük, hogy a tehetségsegítés valódi ereje a hálózatos együttműködésben rejlik. Az iskolák közötti kapcsolat nemcsak az erőforrások megosztását teszi lehetővé, hanem a tanulók számára is szélesebb közösségi élményt, többféle fejlődési lehetőséget kínál.
Fontosnak tartjuk saját szervezésű nyelvi és irodalmi versenyek meghirdetését, amelyekre a régió más iskoláinak diákjait is meghívnánk. Ezek a programok nemcsak a tehetséges tanulók megmérettetését és bemutatkozását segítik elő, hanem az intézmények közötti szakmai kapcsolatokat is erősítik. Elsődleges célunk egy olyan évente megrendezésre kerülő irodalmi verseny vagy kreatív pályázat létrehozása, amely idővel hagyománnyá válhat térségünkben. A versenyek tematikáját igyekszünk kortárs és klasszikus irodalmi vonatkozások mentén kialakítani, figyelembe véve a diákok érdeklődését és kreatív önkifejezési lehetőségeit.
Az együttműködések kiépítése érdekében kapcsolatfelvételt kezdeményezünk a környékbeli középiskolákkal, hogy közös projekteket, vendégórákat vagy bemutatókat szervezhessünk. A helyi művelődési központtal, könyvtárral és kulturális szervezetekkel való partnerség szintén prioritást élvez, hiszen ezen intézmények nyitottsága és infrastruktúrája segíthet a programok lebonyolításában, valamint a tehetséges fiatalok szélesebb közönség előtti bemutatkozásában is.
Tervezünk továbbá kapcsolatot kiépíteni más Tehetségpontokkal és a Nemzeti Tehetségsegítő Tanáccsal, hogy jó gyakorlatokat ismerjünk meg, és hosszabb távon szakmailag is beágyazódjunk a hazai tehetséghálózat rendszerébe. Fontos számunkra, hogy programjaink ne szigetként működjenek, hanem szervesen kapcsolódjanak a térség tehetségsegítő ökoszisztémájához.
A Tehetségpont működtetésében részt vevő pedagógusaink aktív szerepet vállalnak az együttműködések kiépítésében és ápolásában. Nyitottak vagyunk más intézmények tanárainak bevonására, közös továbbképzések szervezésére, valamint arra, hogy a tapasztalatokat megosszuk egymással – ezzel is erősítve a közösségi tanulást és a tehetséggondozás szakmai színvonalát.
Összességében a Tehetségpont hatókörét egy kezdetben iskolánkra koncentrálódó, de középtávon regionálisan kiszélesedő, nyitott és együttműködésre épülő rendszerként képzeljük el, amelyben minden tehetséges fiatal megtalálhatja a helyét, akár résztvevőként, akár alkotóként.
A KASzC Jávorka Sándor Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium megalakuló Tehetségpontja a magyar nyelv és irodalom területéhez kapcsolódó tehetségformák támogatását tűzte ki célul. Kiemelten szeretnénk foglalkozni a nyelvi-logikai tehetség, a verbális kreativitás, valamint a szövegértési, szövegalkotási és előadói készségek fejlesztésével. Fontos számunkra a tanulók érzelmi intelligenciájának, önkifejezési képességeinek és esztétikai érzékenységének támogatása is, különösen azoknál a diákoknál, akik irodalmi, retorikai vagy drámai tehetséggel rendelkeznek.
A Tehetségpont első évében az alábbi konkrét programokat tervezzük megvalósítani:
Irodalmi szakkör elindítása, amely heti rendszerességgel foglalkozik a tehetséges tanulókkal. A foglalkozásokon műelemzés, kreatív írás, kortárs irodalommal való ismerkedés, vitakultúra-fejlesztés és műfaji kísérletezés kap szerepet. A szakkörön főként verselemzéssel, versírással foglalkoznánk, amelynek eredményeként a tanulók folyamatosan saját verseket írnának, amelyek közül a legjobbakat versenyeken, pályázatokon szerepeltetnénk.
Színjátszó kör megalakítása, amely lehetőséget ad a drámai tehetségű tanulóknak az önkifejezésre, a csapatmunkára, improvizációra és színpadi szereplésre. A kör célja, hogy iskolai ünnepségeinken kívül legalább félévente 1 irodalmi művet is színpadra tudjunk vinni.
Iskolaújság újraindítása, mely platformot biztosít a tanulók írásainak, kritikáinak, novelláinak és reflexióinak közzétételére. Az nyomtatott formában megjelenő havilap célja az alkotókedv ösztönzése és a közösségi íráskultúra erősítése.
Saját szervezésű irodalmi verseny meghirdetése a régió iskolái számára, amely lehetővé teszi, hogy a környező településekből is bekapcsolódjanak a fiatal alkotók. A verseny témáját minden évben változtatnánk, aktuális kulturális vagy irodalmi témákhoz igazítva.
Szavaló- és retorikai versenyeken való részvétel ösztönzése, mentorálás a felkészüléshez, és ezekre belső iskolai válogatóversenyek megszervezése.
Vendégelőadások, író-olvasó találkozók szervezése, melyek során kortárs szerzők, költők, irodalomtörténészek vagy színművészek segítségével inspiráljuk a tanulókat, és személyes kapcsolódásokat alakítunk ki az irodalom élményszerű megközelítéséhez.
Iskolánk a Kisalföldi Agrárszakképzési Centrum (KASzC) fenntartásában működik, amely biztosítja a tehetségpont működéséhez szükséges alapvető anyagi forrásokat és infrastruktúrát. Emellett a Jávorkásokért Egyesület aktív támogatói körével további pénzügyi forrásokat tudunk mozgósítani, különösen a tehetséggondozó programok szervezéséhez, versenyek lebonyolításához és szakmai továbbképzésekhez. A jövőben tervezzük ezen források bővítését, valamint kulturális intézményekkel való együttműködések kialakítását, hogy a tehetségpont fenntartható működése hosszú távon is biztosított legyen.
Fontosnak tartjuk a költséghatékony működést, és hogy a támogatások minél inkább a diákok fejlődését szolgálják. Ezért a tervezett programok során folyamatosan figyeljük a források felhasználását, és a visszajelzések alapján finomítjuk tevékenységeinket.