Intézményünk, a budaörsi Leopold Mozart Zeneiskola évtizedek óta kiemelt figyelmet fordít a zenei tehetségek felismerésére és gondozására. Mint délutáni, önkéntesen választható művészeti iskola, olyan inspiráló környezetet kínálunk, ahol a hangszeres oktatás nemcsak zenei tudást, hanem komplex személyiségfejlődést is támogat. A zenei tanulmányok során, az egyéni órák személyes légkörében növendékeink intellektuális, érzelmi és szociális készségei egyaránt fejlődnek, miközben kialakul bennük a magas színvonalú, elkötelezett alkotómunka igénye és öröme.
A zenében kiemelkedően tehetséges tanulók fejlesztésének külön figyelmet szentelünk. Számukra kiegészítő kurzusokat és versenyfelkészítő programokat biztosítunk, hogy képességeiket a lehető legteljesebben kibontakoztathassák. A tehetségazonosítás iskolánkban nem egyszeri mérés, hanem folyamatos pedagógiai folyamat: a koncertek, a meghallgatások és a közösségi események mind alkalmat adnak a diákok fejlődésének nyomon követésére, motivációjuk és személyes erősségeik megismerésére. A szülők bevonása ugyancsak fontos számunkra, ezért különböző programokkal, családi koncertekkel és közös élményekkel erősítjük a tanulók körüli támogató közösséget.
A szakmai munka alapja intézményünkben a tanóra. Tevékenységünket viszont mégis legjobban a minden évben megrendezésre kerülő állandó programjaink mutatják meg. Ezeket felsorolás szintjén említjük most meg, de a zeneiskola honlapján található archívumban a programok mindenki számára elérhetők: https://leopoldmozart.hu/archivum
Növendékhangversenyek, Zene Világnapja - Leopold Mozart díjak átadása, Leopold Mozart Háziverseny, Vesperás, Adventi Hangverseny, Közös programok az Illyés Gimnáziummal, „Ne felejts” – népdaléneklési verseny, Bach Mindenkinek Fesztivál, Végzősök hangversenye, Kamarazenei Fesztivál, Várhegyi Lajos kamarazene sorozat, mesterkurzusok, tanévbúcsúztató rendezvény, versenyfelkészülés
Növendékeink pedagógiai és pszichológiai támogatása több pilléren nyugszik. Tantestületünk minden tagja felsőfokú zenei és pedagógiai végzettséggel rendelkezik, és elkötelezett a tehetséggondozás mellett. A zongora tanszak vezetője, Heizer Zsófia tehetségfejlesztő tanári mesterképzéssel, Czinege Ádám kollégánk pedig mentálhigiénés szakember végzettséggel rendelkezik. Speciális tudásuk és gyakorlatuk az iskola egészének szemléletét gazdagítja, módszertani mintát adva kollégáinknak.
Meggyőződésünk, hogy a hosszú távú zeneoktatás – a kitartás, a kreativitás és a közösségi élmény egysége – maradandó értéket teremt tanulóink életében. A Leopold Mozart Zeneiskola ezért teljes szakmai és emberi erőforrásával készen áll arra, hogy Tehetségpontként is segítse a fiatal tehetségek felismerését, fejlesztését és kibontakozását.
A budaörsi Leopold Mozart Zeneiskola eddigi, de Tehetségpontként a jövőben is egyik alapvető célja, hogy a helyi és a környező települések fiatal zenei tehetségeinek kibontakozását segítse. Úgy látjuk, hogy a térségben sok olyan gyermek él, aki kiemelkedő zenei érzékkel rendelkezik, de nem mindenki jut el professzionális képzéshez vagy megfelelő szakmai közeghez. Tehetségpontként szeretnénk számukra is elérhetővé tenni az általunk szervezett zenei műhelymunkákat, versenyeket, közösségi programokat, és egy támogató, inspiráló közeget biztosítani.
Helyi szinten célunk a jelenlét erősítése a városi és önkormányzati rendezvényeken, ahol növendékeink bemutathatják tudásukat, és a zene közösségformáló erejét is képviselhetik. Az óvodákkal, általános iskolákkal és a helyi gimnáziummal való kapcsolat elmélyítésével szeretnénk már korán megszólítani az érdeklődő fiatalokat, és hatást gyakorolni kulturális fejlődésükre.
Regionálisan a versenyeken és fesztiválokon, hangszer csoportok szakmai napján való részvétellel kívánjuk felmutatni az iskolánkban zajló magas szintű szakmai munkát. Hangsúlyt fektetünk arra is, hogy kollégáink ezeket a találkozókat jelenlétükkel szakmai kapcsolatépítésre is használják, hiszen a pedagógusok közti élő hálózat új lehetőségeket nyit a növendékek számára is.
Országos szakmai szinten továbbra is együttműködünk a Bartók Konzervatórium, a Szent István Konzervatórium, a Weiner Konzervatórium, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, a győri Széchenyi István Egyetem, a Pécsi Tudományegyetem oktatóival, és más, elismert művész tanárokkal. Ezek a kapcsolatok lehetővé teszik, hogy tanulóink mesterkurzusokon, konzultációkon vegyenek részt, és szélesebb szakmai közegben fejlődjenek.
A tervezett hatókör működését több szinten biztosítjuk:
- oktatási intézmények: közös projektek, koncertlehetőségek révén
- önkormányzat és kulturális szervezetek: a helyi rendezvényekbe való bekapcsolódással (Primanima Fesztivál, Szakály Mátyás Díjátadó) és közös programok szervezésével
- szülők és közösségek: családi programok és közös koncertek által
- szakmai hálózatok: nem csak formális, hanem létező aktív kapcsolatok révén, amelyekben pedagógusaink mindennap dolgoznak, és amelyek komoly erőforrást jelentenek.
Meggyőződésünk, hogy a Leopold Mozart Zeneiskola Tehetségpontként nemcsak saját növendékeinek fejlődését támogatja, hanem a budaörsi és térségi fiatal tehetségek széles körének kibontakozását is. A helyi jelenlét, a regionális láthatóság és a szakmai hálózatok tudatos építése mind garanciát jelentenek arra, hogy a tehetséggondozás hatása tartós és széles körű legyen.
Iskolánkban a tehetséggondozás eddig is az oktató-nevelő munka középpontjában állt. A zeneiskolai képzés sajátossága, hogy a hangszeres zenei képzés egyéni órákra épül, amelyek természetüknél fogva kiemelt figyelmet biztosítanak a gyermekeknek. Ezt különleges kiváltságnak érezzük: a tanár-diák kapcsolatban nemcsak a zenei tudás adódik át, hanem a személyiség egészének fejlődése is támogatást kap. A zene által magabiztosságot, szervezettséget, időmenedzsmentet, érzelmi elmélyülést és közösségi érzést is tanítunk.
Kiemelten kívánunk foglalkozni a hangszeres előadóművészet, a kamarazene, az ének és a zeneelmélet, szolfézs területén tehetséges tanulókkal. Ezen belül külön figyelmet fordítunk a speciális igényű, de kiemelkedő képességekkel rendelkező gyermekekre. Autista és MBT-s tehetségeink számára például nemcsak a hangszeres órát, hanem a szolfézs oktatást is egyénileg biztosítjuk, hiszen képességeik csoportban nehezen fejleszthetők. Így lehetőséget kapnak arra, hogy zenei adottságaik valóban kibontakozhassanak.
Kiemelt feladatunknak tekintjük a magasabb szintű képzés megszervezését. Iskolánkban fejlettebb növendékek számára is biztosított az elméleti és hangszeres képzés, sőt, a felsőoktatásba való felkészítés megterhelő, és szakmai kihívást jelentő felelősségét is felvállaljuk. Ez hangszerből, zeneelméletből és zenetörténetből egyaránt megvalósul. Gyakran érkeznek hozzánk olyan növendékek is, akik más zeneiskolákban megrekedtek, majd középiskolás korban újra megpróbálkoznak a zenetanulással. Őket sem utasítjuk el, hiszen tudjuk, hogy az érési folyamat egyénenként változó, és a kamaszkor sok gyermeket próbára tesz.
Az első évben az alábbi programokat tervezzük:
- mesterkurzusok meghívott művésztanárok vezetésével
- tabló készítése díjazott növendékeinkről, amely példát és inspirációt ad a közösség számára
- tanszaki koncertek és meghallgatások szakmai színvonalának megtartása, emelése
- a „Ne felejts!” népdaléneklési verseny által és a környező települések szélesebb bevonása, kapcsolatok mélyítése
- kistérségi zongoraverseny, szakmai találkozó megszervezése
A következő években továbbra is tervezzük a regionális és országos versenyeken való részvétel erősítését, valamint a konzervatóriumok és felsőoktatási intézmények tanáraival való szorosabb együttműködést.
Meggyőződésünk, hogy a Leopold Mozart Zeneiskola Tehetségpontként egyszerre képes támogatni a speciális igényű, az újrakezdő, valamint a felsőfokra készülő tehetségeket, miközben olyan közösségi és szakmai programokat kínál, amelyek minden növendék számára gazdagító fejlődési és kibontakozási lehetőséget jelentenek.
A Tehetségpont fenntarthatóságát intézményünk több pilléren biztosítja. Egyrészt stabil szakmai közösséggel rendelkezünk: tantestületünk hosszú évek óta együttműködő, elkötelezett csapat, amely a tehetséggondozást pedagógiai programunk szerves részeként valósítja meg.
Munkánkat támogatja iskolánk alapítványa, amely a működéshez és a programokhoz rendszeresen biztosít forrásokat, valamint megfelelő a kapcsolatunk a fenntartóval és az önkormányzattal, így feléjük nyitott és konstruktív együttműködésre törekszünk.
A jövőben célunk a pályázati lehetőségek tudatosabb kihasználása, valamint az 1%-os adófelajánlások további népszerűsítése. Ezen kívül törekszünk a helyi közösség, a szülők és partnereink aktívabb bevonására is, hogy a tehetségsegítő munka társadalmi beágyazottsága tovább erősödjön.
Úgy véljük, hogy a szakmai elhivatottság, a partnerség és a tudatos forrásteremtés együttesen biztosítja Tehetségpontunk hosszú távú fenntarthatóságát.





