Az Intézményben igen sokoldalú, az utóbbi időszakban pedig igen intenzív tehetséggondozó, tehetségfejlesztő munka folyik, elsősorban az idegen nyelvek és a sport területén. Amik, azt lehet mondani, hogy az Iskola sok-sok éves, igen kiemelkedő hagyományaihoz tartoznak. Kiemelkedő, országos hírű sportolók és kultúrával foglalkozó szakemberek nevei bizonyítják a múltban itt folyó munkát. És ezt kívánjuk bővíteni, még eredményesebbé és ismertebbé tenni a mai kor kihívásainak megfelelően. Az Intézmény nevelő-oktató munkájának sokszínűségét, egyéni szükségleteket figyelembevevő és annak megfelelni akaró jellegének erősítése érdekében Tehetségponttá szeretnénk válni. És olyan, különleges irányultságainkra felhívni a figyelmet, amire érdemes odafigyelni, amiben érdemes partnerekkel együttműködni. Ami a különlegesség, hogy immár harminc éve létezik az olasz nyelv első idegen nyelvként való oktatása, ami e nyelv és kultúra iránti elkötelezettséget is jelenti. Sajátos helyzet jut tehát az Intézménynek, hiszen egy igen szép és a klasszikus európai kultúra bölcsőjének számító idegen nyelv városi, ill. dél-alföldi centruma is lehetne. Éppen ezért kiemelt figyelmet szentelünk a különböző szintű, idegen nyelvet, elsősorban olasz nyelvet tanító oktatási intézményekkel való kapcsolat tartásra. Ezt a nemrégen vásárolt multimédiás eszközünkkel biztosítva is látjuk. Érdeklődő fiataljainkat pedig mind színesebb tanórán kívüli kulturális programjainkba kívánjuk bevonni. Ezek elsősorban a művészeti tárgyakhoz való affinitást, kedvet erősítik. versmondók, rajz és ének versenyek, színpadi produkciók és kulturális témájú kirándulások gazdagítják diákjaink tevékenységét, egyúttal ily módon segítve tanulmányaikban. Ez mind szociális , mind kommunikatív készségeiket a megfelelő irányba fejlesztheti.
Tevékenységünket intézményen belül kívánjuk végezni, saját tanulóközösségünk azonosításával, fejlesztésével, valamint az intézményi, városi és megyei versenyeinkkel tehetségígéreteket kutatni a környező iskolák, középiskolák számára. Szeretnénk más Tehetségpontokkal együttműködni, folyamatosan szeretnénk segítséget nyújtani kollégáknak, szülőknek és gyerekeknek a tehetséggel kapcsolatos kérdésekben. A tehetséges tanulók megismerése, azonosítása, fejlesztése, értékelése olyan komplex feladat, igen idő- és munkaigényes, ezért más tehetségpontok és a megfelelő szakemberek tudását és tapasztalatát is meg kívánjuk ismerni, fel szeretnénk használni. Tanulóink jó eredménnyel folytatják tanulmányaikat a város különböző középiskoláiban, ápoljuk a jó kapcsolatokat ezekkel az intézményekkel.
Együttműködő intézmények:
-a szegedi, elsősorban olasz nyelvet oktató középiskolák
-a szegedi, elsősorban olasz nyelvet oktató általános iskolák
-Király Kőnig Péter Zeneiskola Szeged
Az a több évtizedes törekvés és cselekvéssorozat alapján szeretnénk, ami Intézményünket mindig is jellemezte, vagyis a tehetséges diákjainkkal való törődés,
Ez törekvés nagyban elősegíti a különböző, az Intézményben tanított korosztályok együttműködésének lehetőségét. Ezzel az Intézményhez való kötődés is megerősödik és élénken élhet diákjainkban. Ezt kifejezetten fontosnak tartjuk, hiszen színvonalas és odaadó munka nem létezhet érzelmi motiváció nélkül. Valamint külön hangsúlyt kaphat a tantárgyak közötti „átjárhatóság”, kapcsolat. Ez jótékony hatással lesz az egyes tantárgyakat oktató szaktanárok munkájára is. Jó lehetőséget nyújt a tehetséges tanulók felismerésére, motiválására, és a későbbiekre vonatkozó cselekvési irány meghatározására. A személyes kapcsolattartás fontossága és a kiemelkedő területek gondozása kiemelt cél. Aminek középpontjában a tehetséges tanulók és azok segítése áll.
A következő tevékenységeket kívánunk kifejteni:
- tehetségazonosítás, tehetséggondozás, képzés, mentorálás, közvetítés
- tehetségsegítő rendezvények szervezése
- a tehetséggondozás, kompetenciafejlesztés témakörében szervezett továbbképzések
- szakmai konferenciák, módszertani egyeztetések
- tanácsadás
- a tehetségek bemutatása
Az együttműködés kialakításában igen intenzíven támaszkodunk a városban már jó ideje működő és eredményes általános iskoláira és középiskoláira. Természetesen, ahol eredményes idegen nyelvoktatás létezik, az angol és olasz nyelvek oktatása, ezen belül pedig kifejezetten az olasz nyelvoktatásában érdekeltek. A tevékenység összehangolása érdekében különböző, tanórán kívüli programokat szervezünk. A tanév során pedig rendszeres találkozókat a különböző közoktatási intézmények vezetőivel és idegen nyelvtanáraival. Ezek a beszélgetések a továbbtanulás összehangolására is vonatkoznak. Mindezt természetesen a fenntartó támogatásával.
Többek között a különböző tanórán kívüli programokra koncentrálunk. Hiszen ezeken a kötetlen formákat sem nélkülöző foglalkozásokon megfelelő hátteret biztosítunk a tehetségek kibontakozására és gondozására. Tevékenységünk során építünk az iskolai tehetséggondozás eredményeire, a tehetséges növendékeink számára előadásokkal, konzultációkkal biztosítjuk, elősegítjük fejlődésüket, továbbhaladásukat, pályaorientációjukat, amely az iskolában, vagy akár az iskolán kívül valósul meg. Tevékenységünk másik hasonlóan fontos alapeleme a tehetségazonosítás a művészeti képzésben még nem részesülő tanulók körében.
-tehetségazonosítás, tehetséggondozás, mentorálás, közvetítés
-tehetségeket segítő rendezvények szervezése
-a tehetséggondozás témakörében szervezett továbbképzések
-szakmai konferenciák, előadások
-tanácsadás
a tehetségek bemutatása
Ilyenek a már nagy hagyományokkal rendelkező zenés verses összeállításokban bővelkedő programok, leendő iskolásainknak nyújtott ajándékműsorok, amelyeken legjobbjaink mutathatják meg irodalomban, színjátszásban és zenében megvalósuló tehetségüket. Továbbá a versmondók, különböző versenyek, magyar és az iskolában oktatott idegen nyelveken, olasz és angol, valamint a különböző összetételű közönségnek szóló drámapedagógiai eszközöket is felvonultató, a tanév során megvalósított megmutatkozások. Ezt a jövőben is folytatni kívánjuk és újabbakkal egészítjük ki. Az évfordulókhoz kapcsolódó megemlékezések kapcsán az irodalmat, zenét és képzőművészetet ötvöző, diákjaink tehetségére támaszkodó, minden, az Intézményben dolgozó és tanuló számára látható kiállításokkal, amely egy-egy a tanult idegen nyelvek hazájából származó, ismert híres emberekre, vagy éppen ennek a nemzetnek egy-egy ismert, vagy kevésbé ismert földrajzi helyeire, különböző évfordulókra vonatkozik. Intézményünkben kiváltképpen odafigyelünk a különböző tudományokban vagy művészeti ágakban kiemelkedő eredményeket és érzelmi motivációt tanúsító diákokra. Számukra felkutatjuk, megvalósítjuk azokat a megmutatkozási lehetőségeket, amelyeken bizonyítható tehetségük, többlet tudásuk. S amelyekkel intézményünk hírneve is gazdagszik, erősödik.
Egyénre szabott specifikus feladatokkal biztosítjuk az érdeklődő fiatalok pszichológiai szempontból is megfelelő képzését.
A következő, állandó tevékenységeink valósultak meg:
-idegen nyelvi programok: angol, olasz: Halloween party, CARNEVALE felsős vetélkedő
-ajándékműsor leendő elsősöknek
-Zrínyi matematika verseny
-Dózsa nyelvi napok: városi olasz verseny
Dózsa nyelvi napok: városi angol verseny
-6. és 8. évfolyam idegen nyelvi felmérés
-“4. évfolyam felmérése (matematika, magyar)”
-„4. évfolyam felmérése (idegen nyelv)”
-A magyar diáksport napja
Az eddig eltelt időszakban sikeresen megvalósult is és ezután is minden pályázati lehetőséget ki szeretnénk használni. A pályázatok figyelemmel kísérésével, lehetőségeink szerint pályázatokat nyújtunk be programjaink támogatására. Egyéni felajánlásokkal, önkéntes feladatvállalásokkal szeretnénk a költségeken csökkenteni. Különösen fontos feladatnak tekintjük a szponzori, támogatói kör feltérképezését és kialakítását. A pályázatokkal természetesen figyelembe vesszük az Intézmény igényeit és lehetőségeit.