Katolikus iskolánk szorgalmazza a tanulók szellemi energiáinak kibontakoztatását, Istentől kapott adottságaik hasznosítását. A tehetségek gondozása Istentől ránk szabott feladat, melyek fölismerését és gondozását kiemelten fontos pedagógiai feladatunknak tekintjük. A nevelés feladatát abban látjuk, hogy a tanulókat teljes kibontakozásukhoz segítjük, és képessé tesszük őket a keresztény emberhez méltó felelős cselekvésre.
A tehetség gondozásának, a megmérettetésnek kiváló területei: szakkörök (mind a nyolc tehetségterületen), tanulmányi versenyek (kerületi, fővárosi, országos, katolikus iskolák közötti), projektek, külföldi testvériskolai és egyéb kapcsolatok, nyári táborok, énekkarok. Mindezek segítenek abban, hogy az igazi tehetség kibontakozzék és a magyar társadalom javára váljék: számos volt tanítványunk tölt be jelenleg fontos közéleti, szakmai területen magas pozíciót (pedagógusok, orvosok, művészek).
Minden tanévben, ősszel és tavasszal (2 vagy 3) tematikus tehetségnapot rendezünk, alkalmanként tematikus tehetségdélutánokat is.
1996-tól rendszeres részvétel és kitűnő eredmények:
Országos Diákvegyésznapok, Kémikus Diákszimpózium, Nemzetközi kémiai projektverseny, Fizikatúra stb.
Fővárosi és országos matematika és biológiai versenyek: Kenguru, Zrínyi, Hermann Ottó, Kitaibel, Csapody Vera
Katolikus iskolák közötti, a Katolikus Pedagógiai Szervezési és Továbbképzési Intézet által kiírt versenyek, KIDS-versenyek,
OKTV döntős eredmények latin, olasz, spanyol nyelvből, biológiából
2005. Országos 1. helyezés a hozzáadott érték területén
2007. kiváló minősítést kapott a művészeti iskolánk
2008-től folyamatosan részvétel Comenius projektekben
2009-től részvétel országos zenei versenyeken,
2011-től országos énekverseny rendezése
2011-től iskolapszichológus is segíti nevelő-oktató munkánkat és a tehetséggondozást.
2013-tól kiemelt nyelvi kompetencia fejlesztést folytatunk – emelt óraszámú nyelvi kerettanterv választással tanórákon, minden tanév végén nyelvi (szintfelmérő) vizsgákkal, Comenius Plusz (német, angol, spanyol nyelveken) projektekben, nyári nyelvi táborokban.
Nevelőtestületünk tagjai elkötelezettek a tehetségek felismerésének, kibontakoztatásának ügye iránt, nyitottak új módszerek megismerésére, szívesen vesznek részt a szakmai és módszertani megújulást szolgáló, gyakorlatorientált továbbképzéseken. Tanáraink közül két fő is rendelkezik tehetséggondozó tehetségfejlesztési szakértői végzettséggel. Tanáraink nagy számban vettek részt Géniusz tehetség-képzéseken, és sokan rendelkeznek pedagógus szakvizsgával, vizsgaelnöki valamint emelt szintű érettségiztető végzettséggel, doktori fokozattal, fejlesztőpedagógusi képesítéssel, és szerepelnek az országos szakértői- szaktanácsadói listán. A tehetségpont vezetője Oláh Gábor - kutatóvegyész, tanár. A fejlesztő munkacsoportot vezeti Rubovszky Rita főigazgató.
Tehetségpontunkat helyi (intézményi/települési) hatókörrel regisztráltuk 2011-ben. Azóta intézményünk óvodával és négyosztályos gimnáziumi osztállyal bővült. Gimnáziumunk országos beiskolázású intézmény, óvodánkba és általános iskolánkba a főváros, illetve a főváros környékéről kerülnek be a diákok. A kialakuló tehetségpont hatóköre így regionális és némely esetben országosnak is tekinthető.
Mindkét közoktatási intézményegységünk gyakorló iskola volt 2011-ig, de ma is állandó, aktív szakmai kapcsolatot tartunk fenn két felsőoktatási intézménnyel: a Pázmány Péter Katolikus Egyetemmel (PPKE) és az Apor Vilmos Katolikus Főiskolával (AVKF).
A gyermekek elsődlegesen a családban nevelődnek, az iskola csak akkor tud igazán hatékonyan tevékenykedni a gyermek fejlesztésében, ha a pedagógusok és a szülők között eleven a kapcsolat. A szülők együttműködésére az óvodai és az iskolai beiskolázástól kezdve számítunk, melyre rendszeresen lehetőséget és alkalmat teremtünk (szülői fórum, fogadóóra, egyéni probléma megoldások, beszélgetések, tanácsadás), mely személyre szabott információk átadásába az iskola pszichológusa és logopédusa is bekapcsolódik.
Minden magyar oktatási intézmény részére rendezzük meg a Patrona Országos Énekversenyt (2015-ben 4. alkalommal). A Ferencvárosi Kerületi Pedagógiai Intézettel közösen rendezzük a „Tiszán innen, Dunán túl" Fővárosi Népdaléneklési Minősítő Verseny kerületi fordulóját (2015-ben 2. alkalommal). Fenntartónk kérésére – a szegedi, debreceni, makói és budapesti tehetséges diákok részvételével – rendeztük meg a Boldogasszony Iskolanővérek Országos Istenes versmondó versenyét. A Katolikus Pedagógiai Szervezési és Továbbképzési Intézettel és a Fekete István Tanítói Egylettel közösen rendeztünk meg egy országos prózamondó versenyt is az elmúlt időszakban.
2011-ben tehetségpontunk kezdte kialakítani hálózati kapcsolatait más tehetségpontokkal, szervezetekkel. Először az OBOÁS Társaság Alapítvány (TP 170 002 882) országos hatáskörű TP-vel vettük fel a kapcsolatot, majd az Emericus Tehetségpont SZIG (TP 140 002 872) regionális hatáskörű TP-vel, a Tehetségpontok Művészeti Tagozatával, a Magyar Művészetoktatásért Országos Szakmai Szervezettel (MAMOSZ), a Ferencvárosi Önkormányzat Oktatási Kulturális és Sport Irodával (OKSI), a Boldogasszony Iskolanővérek Diákjainak Országos Szövetségével (MIDOSZ), a Kutató Diákokért Alapítvánnyal, a Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium pszichológusával, az Egyházi Iskolák Tehetségsegítő Tanácsával (TT 750 001 872) és a Curie Alapítvány Tehetségpontjával (TP 180 000 182).
Tehetségterületek, melyeken fejlesztjük diákjainkat (mind a nyolc terület)
1. logikai–matematikai tehetségterület
- matematikai szakkörök, fakultációk,
- Rubik szakkör és Sudoku tanítás az alsósoknak,
- Sudoku bajnokság rendezés (80-140 fő),
- sakk szakkör,
- kukta szakkör
2. természeti tehetségterület
- természetjárás – túra szakkör,
- Békementés a DINP farmosi természetvédelmi területén,
- Curie kémiai tehetségszakkör,
- informatika-, fizika-, földrajz-, biológia- és kémia szakkörök és fakultációk,
- LEGO programozó szakkör („robot” szakkör),
- Kutatók éjszakája – látogatás a rendezvényeken (szeptemberenként)
- Magyar Tudomány Ünnepe – látogatás a MTA rendezvényein (novemberenként)
(2014-ben 3 programon az MTA Dísztermében)
- Az általános iskolások számára: erdei iskola, napközis táborok
3. nyelvészeti tehetségterület
- olvasó szakkör,
- könyvtár- és múzeumlátogatás, múzeumi és könyvtári órák,
- Olvasóliget – tehetségkör,
- angol szakkör,
- angol, német, spanyol, olasz, francia nyelvvizsga-előkészítő / versenyfelkészítő szakkörök,
- latin nyelvvizsga-előkészítő / versenyfelkészítő szakkörök,
- magyar és történelem emelt szintű fakultációk
4. testi-kinesztetikus tehetségterület
- szervezett úszásoktatás,
- néptánc szakkör,
- tánciskola (10. évfolyam részére),
- bajvívó szakkör,
- sportkörök (szertorna, testnevelési játékok, atlétika, foci, kosárlabda, röplabda…)
5. térbeli-vizuális tehetségterület
- népi játszóház és alkotóműhely,
- magyarság kincsei szakkör,
- csipkekészítő kurzus,
- rajz szakkör és fakultáció,
- rajz és kézműves alkotások kiállításainak rendezése,
- AVK (audiovizuális kommunikáció) szakkör
6. zenei tehetségterület
- alapfokú művészeti iskolánkban zenei előképző foglalkozások – 1-2. évfolyamon,
- alapfokú művészeti iskolánkban hangszertanítás 12 hangszeren (oboa, furulya, fuvola, klarinét, hárfa, hegedű, zongora, gordonka, magánének, orgona, trombita, gitár),
- Gyermekkar - kicsinyek kórusa,
- Leánykar - gimnáziumi énekkar,
- FLÓTA fuvolazenekar,
- Zeneiskolai vonószenekar,
- Zeneiskolai rendezvények: tanári és növendékhangversenyek
- Hegedűs Endre rendhagyó zenetörténeti órái,
- Hegedűs Szalon rendezvények – Hegedűs Endre Kossuth- és Liszt-díjas zongora-művész koncertezik iskolánkban
7. interperszonális tehetségterület
- dráma szakkör,
- bábszakkör,
- színjátszó kör
8. intraperszonális tehetségterület
- JELENISMERET - Osztozó – választható kerettanterv kidolgozása iskolánk tanárainak innovációja, melynek témái: identitás, média, közösség, család, párbeszédkultúra, magyarság; minden gimnáziumi tanulót érint – 6 tanéven keresztül.
Intézményünk humán és anyagi erőforrásai biztos alapot jelentenek a Patrona Tehetségpont fenntarthatósága szempontjából (elkötelezett tantestület, szaktantermek, számítógépek, internet-hozzáférés, kollégium stb.). Elsősorban a fenntartónk támogatására számítunk.
A Patrona Hungariae Alapítványunk céljai között szerepel a tehetséges tanulók segítése, az eszközfejlesztés támogatása és a kiváló munkát végző pedagógusok jutalmazása. Az alapítvány anyagi forrása elsősorban az SZJA 1 % felajánlások, adományok és pályázati úton elnyert összegek.
Az elmúlt évek során húsz körüli tehetség-gondozáshoz és fejlesztéshez kapcsolódó pályázaton nyertünk 20 millió Forintot is meghaladó összeget, mely forrás rendelkezésére állt a tehetséggondozás ügyére.
Mint a korábbiakban, továbbra is keressük a pályázati lehetőségeket.