Intézményünk több, mint 20 éve - 1999 óta működik, a Szentendrei Református Gyülekezet fenntartásában. Képzésünk 8 évfolyamos gimnázium, szellemisége elősegíti a tanulók helyes önértékelésének kialakulását. Az esélyegyenlőség megteremtése érdekében fejlesztő pedagógus működik, az 5. és 6. évfolyamon tanulás-módszertani szakköri órákat is tartunk. A tehetségazonosításunk komplex rendszerében igénybe vesszük pszichológus és fejlesztő pedagógus segítségét. 2010-ben Regisztrált-, 2015-ben pedig Akkreditált Kiváló Tehetségponttá, 2017-ben Minősített Tehetséggondozó Műhellyé váltunk. Ezeket a címeinket folyamatosan megújítjuk.
Tehetséggondozás tanórán
Csoportbontás, differenciálás, gazdagítás (tartalmi, mélységi, módszerbeli), gyorsítás, gyenge és erős területek fejlesztése, tömbösítés, témanapok, projektek, kooperatív módszerek, fakultációs és/vagy emelt szintű tanórák és csoportok minden tantárgyból, tanulásmódszertan, latin nyelv, tánc, egyéni fejlesztés fejlesztő pedagógussal, múzeumpedagógiai órák.
Tanórán kívüli tehetséggondozás
a) rendszeres szakköri munka: matematika, kémia, latin és élő idegen nyelvek, helyesírás, egészséges táplálkozás és életmód, biológia, képzőművészet, énekkar, edzések különböző sportágakban, elsősegélynyújtás, LOGO, robotika, programozás, színjátszás
b) egyedi lehetőségek: Francia Intézet látogatása, külföldi cserediák utak, sporttáborok, egyetemi labor- és üzemlátogatás, kamarazene, természettudományi táborok, Múzeumok ill. Kutatók Éjszakája
c) a belső tehetségfórumaink: tantárgyi háziversenyek, iskolakupák különböző sportágakban, Áprily Lajos verseny, Tentamen, Talentum, Mestermunka, táncgála, újévi koncert, ösztöndíjrendszerünk, Olvasás éjszakája, csendesnapok, Áprily Galéria
d) versenyeztetés: regionális, országos és nemzetközi szinten is
Szakköri foglalkozásaink a szakmai ismeretek bővítése mellett lehetőséget nyújtanak a személyes képességfejlesztésre, a koncentráltabb, specifikusabb tehetséggondozásra. A programnak köszönhetően 8 szaktanár kolléga végez egyéni mentorálást, tehetségfejlesztéssel egybekötve, rendszeres tanácsadással. Programjaink nagyrésze a szülők számára is nyitott, a szülőket igyekszünk rendszeresen tájékoztatni, a tanulók fejlődését az együttműködéssel is elősegíteni. A foglalkozásoknak köszönhetően folyamatosan bent vagyunk a 100 legjobb gimnázium között, és az OKTV-ken döntős helyeket, és az első tíz közé való jutás lehetőségét is megszereztük történelem, angol nyelv, informatika, biológia, tantárgyakból, egyik évben a mi tanulónk nyerte az ifjúsági Bólyai Díjat. Folyamatosan különféle tantárgyakból OKTV-s döntőseink vannak. Törekszünk környezettudatos neveléssel a környezetvédelem erősítésére, tanulmányi kirándulásaink során hazánk ismert tájegységeit, vidékeit mutatjuk meg tanítványainknak. Munkastílusunk alapvetően a személyes törődés, szakmai és pszichés fejlesztés, az önfejlesztés készségeinek fejlesztésével együtt.
Az intézmény beiskolázási területe a Dunakanyar, a Budai és a Pilis hegyvidékek környéke és Budapest óbudai térsége, de vannak diákjaink az ország távolabbi részéről is. Diákjaink Szentendre városa mellett a Dunakanyar térségi települések lakói. Rájuk, ezáltal intézményünk valamennyi diákjára szeretnénk - és tudjuk is - kiterjeszteni a tehetséggondozás lehetőségeit, a tehetséggondozó foglalkozásokat. Ebben a munkában számíthatunk az intézmény tantestületének valamennyi tagjára, az intézménnyel kapcsolatban álló valamennyi társ, és - felsőoktatási intézményre, a városi közművelődési intézményekre (Károli Gáspár Református Egyetem, Szentendrei Skanzen, PMK, jó kapcsolataink vannak az ELTE TTK kémia tanszékével, a BTM-el, és az Országos Levéltár mellett a Széchényi Könyvtárral és az Aquincum Múzeummal is stb.) Az utóbbi években megélénkül az erdélyi testvériskolai kapcsolatápolás, ők is rendszeres részvevői Tentamen versenyünknek. Az évek óta folyó hollandokkal közös projekt és az utóbbi években elindultak a német cserekapcsolatok is. A közös tehetséggondozásnak köszönhetően a nyelvi képzéseink magasabb színvonalúak, tanulóink a nyelvi versenyekre eredményesebben készülnek. Rendszeressé vált a kapcsolattartás a Francia Intézettel is. Az MTM-k hálózatának közös munkájában részt veszünk, a Nemzeti Tehetség Központtal együttműködünk.
A környéken lakó leendő diákjaink számára előkészítő foglalkozásokat, versenyeket szervezünk, képességet fejlesztünk.
A diákok révén igyekszünk a környék lakosságát is bevonni a gimnáziumban folyó oktató-nevelő munkába, hiszen rendszeresen jelen vagyunk a város életében színjátszókörünk előadásaival, szavalatainkkal, a Ki mit tud versenyen, emellett különféle versenyek helyszíneként aktívan jelen vagyunk és kapcsolatokat keresünk a város és a kistérség polgáraival. A város társintézményeivel szoros kapcsolatban állunk, rendezvényeinkkel feléjük is nyitunk. saját tanulóink szüleinek rendszeresen szervezzük a szülők iskolája rendezvényünket.
Konkrét fejlesztési programjaink:
Intézményünk 8 évfolyamos gimnázium, amely különféle szakkörökkel (színjátszókör, énekkar, rajzszakkör, történelem szakkör, nyelvi szakkörök (angol, német, francia, latin, robotika, programozás, logo), emelt szintű képzéssel, képességfejlesztő sportfoglalkozásokkal, tánctanulással, tematikus és tantárgyakhoz kötődő felkészítő foglalkozásokkal igyekszik az intézmény tanulóinak tehetséggondozását elősegíteni. Mindezek mellett a tanulók folyamatos fejlesztését segíti a fejlesztő pedagógusaink és a mentálhigiéniás szakembereink osztályokra lebontott, több tanórás, egész tanévet felölelő fejlesztési, támogatási programja a tanulók lelki egészségének fejlesztése és támogatása érdekében.
- emelt szintű képzéseinken törekszünk a felsőfokú intézményekbe a lehető legjobb eredményekkel történő sikeres felvételi vizsgához hozzásegíteni tanítványainkat
- versenyeken, különféle megmérettetéseken való eredményes részvételre való felkészítés, képességfejlesztés
- a kisgimnazisták rendszeres készség- és képességfejlesztése, érdeklődésük felkeltése a humán tantárgyak mellett a természettudományos és informatikai ismeretek bővítésére, készségszintű elsajátítására
- a "Tudomány házhoz jön" programjainkkal a tudományos élet egy-egy jeles képviselője tart előadást tanulóinknak
- művészeti ismeretek és tehetségek ápolása és fejlesztése
- a fizikai erőnlét megtartása. rendszeres testmozgásra szoktatás, (úszás, röplabda, vitorlázás, foci stb.), tehetséggondozás, versenyeztetés, tánctehetségek fejlesztése
- Minden tanévben tematikus módon évfolyamokra lebontott projekthetet szervezünk, ahol tanulóink többlet lehetőséget kapnak innovatív megnyilvánulásra, kreativitásuk fejlesztésére.
Az iskolai költségvetés részbeni támogatása.
- A gimnáziumban - szülői támogatás révén - sokféle ösztöndíj van, amit a legtehetségesebbek egész éves kitartó és a tanulmányi munkán túl végzett kimagasló szakmai munkájuk elismeréseként elnyerhetnek. Ezt szigorú pont-és szabályrendszer rögzíti. Örvendetes, hogy a 2010-es tanévtől már több természettudományos ösztöndíjjal is rendelkezünk. Ezeket a covid évét eltekintve minden tanév végén ünnepélyes keretek között a legeredményesebb tehetséges tanulóinknak osztjuk ki. MTM-ként a Nemzeti Tehetség Központ támogatását is élvezzük, ami kiterjed egyéni mentorálás, rendszeres tehetséggondozó foglalkozás, műhelymunkák és eseti tehetségfejlesztés szponzorálására, diákösztöndíjak biztosítására és tehetséggondozó munkák eszközzel való támogatására is.
A gimnázium másrészt a tehetséges tanulók támogatását saját költségvetéséből is megfinanszírozza: nevezési díjak, versenyre utazás, belépők, projektek költségvetése, könyvtári könyvállomány gyarapítása , de emellett szülői és támogatói felajánlásokból igyekszünk ösztöndíjainkat fenntartani.
- Tehetségpontként is igyekszünk felkutatni a különféle pályázati lehetőségeket, az alapítványi támogatás mellett.