Az alábbi szegmensek erősítik és biztosítják a tehetségpontként való aktív működésünket:
• Tehetségorientált oktatás és nevelés:
• Tehetséges tanulók megfigyelése, azonosítása
• Tehetséggondozó foglalkozások, versenyfelkészítések és differenciált tanulásszervezés.
• Tanulói tehetségprofilok nyomon követése, szülőknek szóló tanácsadásokkal.
Az alábbi intézményi programjaink támogatják a tehetséggondozó munkánkat:
• Ökoiskola Program:
• A fenntarthatósági szemlélet és Ökoiskola Program.
• Fenntarthatósági projektek, tematikus hetek, aktív ökoiskolai programkínálat.
Az idei tanévben
• Kreatív Iskolai Program:
• a KIP célja a tanulók alkotó gondolkodásának és problémamegoldó képességének fejlesztése.
• Művészeti és interdiszciplináris projektek, amelyek a tehetséggondozást modern és vonzó formában támogatják.
• Infrastrukturális és digitális fejlesztések:
• Digitális eszközök beszerzése – a kreatív és személyre szabott tanulás támogatására.
A Oktatási Hivatal által kiírt központi témahetekhez rendszeresen kapcsolódunk.
Tapasztalatszerzés tehetséggondozáshoz:
1. Finn oktatási jógyakorlatok megismerése:
o A finn köznevelési rendszer megismerésével pedagógusaink tanulmányozzák a finn tehetséggondozási modellt.
o Innovatív módszertani elemek átvétele: projektalapú tanulás, tantárgyközi gondolkodás, szociális készségek fejlesztése.
A tehetséggondozási munkánk jellemzői:
1. Szakmai elkötelezettség és pedagógiai felkészültség
2. Sokszínű és innovatív programkínálat
3. Fenntarthatóság és hosszú távú gondolkodás
4. Erős kapcsolati háló – helyi és nemzetközi szinten is
5. Közösségi szemlélet, diákcentrikus működés
Országos versenyeken való részvétel
Az alábbi országos versenyeken értünk el 1-10. helyezéseket: Országos Honismereti Tanulmányi Verseny, "Hétfejű Tündér komplex tv., Böngész (körenyzet, matematika, szövegértés, Népek tavasza), Csodálatos rovarvilág, A török kor Magyarországon, Időutazó, Mindent a kutyákról, Nyelvmester...)
Tehetséggondozásban részt vevő tanulók száma, évfolyama: 1 fő 2. évf., 1 fő 3. évf., 5 fő 4. évf., 2 fő 5. évf., 1 fő 6. évf., 3 fő 7. évf., 1 fő 8. évf.
A tehetségazonosításban, -gondozásban személyre szabott felkészítés, tanácsadás történt.
Iskolánk sikeresen működhet Tehetségpontként, mert fejleszteni tudja a tehetségeket egy értékalapú, közösség orientált, jövőbe mutató pedagógiai környezetben.
Iskolánk tehetséggondozásának és Tehetségponttá válásának tervezett hatóköre és együttműködései kulcsszerepet játszanak abban, hogy a tevékenység ne csak az iskola falain belül, hanem a tágabb közösségben is hatékony és fenntartható legyen.
Tervezett hatókör
1. Intézményi szint (belső hatókör):
• Tehetséggondozás az iskola minden évfolyamán: azonosítás, fejlesztés, követés, tanácsadás.
• Műveltségi területeken túlmutató, interdiszciplináris programok
• Tantestület belső továbbképzése tehetséggondozás témájában.
• Diákok bevonása önálló kutatási, alkotói, kísérleti projektekbe.
2. Települési és térségi szint (külső hatókör):
Célunk, hogy a tehetség támogatása közös ügy legyen Ráckeresztúron – az iskola, a családok, a civil szervezetek és az önkormányzat együttműködésében.
Helyi szintű együttműködések lehetőségei:
Önkormányzat: Tehetségnap támogatása, elismerések, közösségi médiafelületeken való megjelenés (Falunk diákja-díj)
Művelődési Ház: Kiállítások, színjátszókörök, közös rendezvények helyszíne (alsós/felsős rajzkiállítás)
Helyi könyvtár: Olvasásnépszerűsítés, író-olvasó találkozók, irodalmi verseny (Olvasókör, aktuális emlékév feldolgozása)
Helyi sportegyesületek, egyesületek: Tehetséges sportolók támogatása, közös edzések, versenyek szervezése (Bozsik, MKOSZ)
Civil szervezetek, nyugdíjasklub: generációk közötti együttműködés, közös kézműves vagy hagyományőrző foglalkozások
Helyi vállalkozók: Pályaorientációs napok, üzemlátogatások, tehetséges diákok támogatása eszközökkel
Települési szintű tehetséggondozó programötletek:
Ráckeresztúri Tehetségnap – évente megrendezendő esemény, ahol a tanulók bemutatják tudásukat (zene, sport, tudomány, képzőművészet).
„Én falum, én világom” projekt vagy Digitális helytörténeti témahét – helytörténeti kutatás, interjúk az idősebb generációval, kiállítás vagy film készítése, verseny.
Nemzetközi Pedagógiai Nap – nyitott előadások vagy műhelyfoglalkozások nemcsak az iskola, hanem a környék tehetség iránt elhivatott pedagógusai, szülői és diákjai számára is.
Előnyei:
A tehetséggondozás nemcsak az egyénekre, hanem a közösségi élet minőségére is pozitívan hat.
A fiatalok elkötelezettebbé válnak a település iránt, és aktív szereplői lehetnek a közéletnek.
A programok révén Ráckeresztúr arculata gazdagodik, így erősíti azt a megítélést, hogy községünk egy vonzó, tehetségeket támogató, élhető település.
3. Hosszú távú terünk: regionális és határon túli hatókörré válás.
• Közös tehetségprogramok szervezése és lebonyolítása testvériskolákkal:
o Maroskeresztúri Általános Iskola (Erdély)
o Pusztinai Magyar Ház (Moldva)
• Kárpát-medencei magyar iskolákkal való kapcsolatok ápolása a magyar nyelv és kultúra megőrzése, identitáserősítés céljából.
• Tapasztalatcsere más régiós Tehetségpontokkal (pl. Székesfehérvár, Martonvásár, Dunaújváros).
4. Nemzetközi horizont:
• Jövőbeni cél: Erasmus+ partnerségek létrehozása (tanár-tanár és tanuló-tanuló kapcsolatok).
• Jó gyakorlatok átvétele a finn oktatási rendszerből (kreatív tanulás, bizalom-alapú oktatásszervezés, tanári autonómia).
• Online nemzetközi tehetségprojektbe való bekapcsolódás
Tervezett együttműködések:
• Szülői közösség
• Önkormányzat, helyi intézmények: Helyi tehetségnap
• Kulturális szervezetek (műv.ház, könyvtár), kiállítások, fellépések, nyilvános bemutatók
• Környező iskolák, óvodák: Közös tehetségprogramok, versenyek, tapasztalatcsere
• Határon túli partnerek: Kulturális csere, közös projektek, identitásépítés
• Digitális és tudományos szervezetek: STEM, robotika, programozási műhelyek
• MATEHETSZ / Nemzeti Tehetség Központ:Szakmai támogatás, mentorálás, pályázatok
A Ráckeresztúri Petőfi Sándor Általános Iskola a Tehetségponttá válással nem csupán saját tanulóinak, hanem községünk tehetséges fiataljainak is lehetőséget kíván biztosítani az értékalapú, innovatív fejlődésre. A hatóköri és együttműködési tervek biztosítják, hogy a tehetséggondozás fenntartható, közösségi és nemzetközi dimenziót is nyerjen.
A Ráckeresztúri Petőfi Sándor Általános Iskola tehetséggondozásában számos specifikus és konkrét programot valósít meg, amelyek a tanulók sokoldalú fejlődését szolgálják. Ezek közé tartoznak a művészeti, tudományos, sport- és közösségépítő tevékenységek, valamint a fenntarthatóságra nevelés és a digitális kompetenciák fejlesztése.
1. Művészeti és kulturális programok
Petőfi-hét: Március 15-e környékén rendezett hagyományos eseménysorozat, amely versmondó, rajz- és honismereti versenyeket, valamint sportvetélkedőket foglal magában. A rendezvény célja a diákok művészeti és kulturális tehetségének kibontakoztatása.
Néptáncoktatás: Minden alsó tagozatos osztály számára heti egy óra néptáncoktatás biztosított, amely a helyi hagyományok ápolására és a művészeti készségek fejlesztésére összpontosít. A helyi hagyományőrzés aktív ápolása programjaink által (szüreti felvonulás)
2. Tudományos és digitális programok
Fenntarthatósági témahét: az ökoiskolai programok széles választékával élünk. A program célja a természettudományos érdeklődés és kreativitás ösztönzése.
Digitális Témahét: Az iskolai közösség aktívan részt vett az országos Digitális Témahét programjaiban, amelyek a digitális kompetenciák fejlesztésére összpontosítanak.
3. Sport és mozgásos programok
Tehetség 11 Alapítvány: ez a sportalapítvány támogatja az iskola tehetséges fiataljait, különösen a kosárlabda sportágban, és közreműködik a sportolói tehetséggondozásban.
4. Fenntarthatóságra nevelés
Gyógynövénynapok: Évről évre megrendezett szülői és pedagógus program, amely során a leendő első osztályos szülők megismerkednek gyógynövényekkel és annak egészségügyi előnyeivel egy teadélután keretében.
Sulizsák Program: A textil anyagok újrahasznosítását előtérbe helyező program, amely a környezetvédelemre és a fenntarthatóságra nevel.
Közösségépítés és együttműködés
5. Közösségépítés és nemzetközi kapcsolatok
Határtalanul! program: Hetedikesek számára szervezett tanulmányi kirándulás.
6. Kreatív Iskolai Program: A 2023. szeptemberétől bevezetett program célja a közösségépítés erősítése a szülők és a helyi szervezetek bevonásával.
7. Országos versenyeken való aktív részvétel.
Összességében a hagyományőrzés és –ápolásra, a digitális gazdasági és pénzügyi ismeretekre, a fenntartható ökoiskolai modell tehetséggondozására és a sport-mozgáson nyugvó közösségépítésre alapozza iskolánk tehetséggondozó tevékenységét.
Részletek honlapunkon: rackersuli.hu/hírek
A iskolánk elkötelezett a tehetséggondozás fenntarthatósága iránt, és számos programot valósított meg ennek érdekében.
Tanulmányi- és sportversenyeink terén segítették a tehetségek kibontakozását.
További eredményeink összefoglalója a rackersuli.hu honlapon a „Versenyeredményeink” cikkben találhatóak. A 2023-24-es tanévben 113 versenyen szerepeltünk eredményesen.
Jövőbeli terveink
1. Nemzetközi kapcsolatok erősítése: A pedagógusok szakmai tapasztalataik megosztásával és nemzetközi kapcsolatok kiépítésével kívánják bővíteni a tehetséggondozó programokat.
2. Közösségi együttműködés: A jövőben is szeretnék erősíteni a falu közössége és a községben működő szervezetek közötti összetartozást és együttműködést.
3. A Kreatív Iskolai Program bővítése:
o Új projektek indítása a tanulók érdeklődési körére szabva (robotika, vizuális művészetek, dráma).
o Helyi és regionális partnerek bevonása (pl. művészek, cégek, egyesületek).
4. Tehetségkövetés:
o Egykori diákok bevonása mint mentorok vagy példaképek.
o A korábban gondozott tanulók pályakövetése.
5. Pályázati és külső források aktív keresése:
o Egyéb aktuális pályázati lehetőségek kihasználása.
o Erasmus+ programban való részvétel.
6. Fenntarthatósági nevelés erősítése minden területen:
o Környezeti nevelés, társadalmi felelősségvállalás, tudatos életmód integrálása
o A tanulók bevonása a döntésekbe és a közösségi tervezésbe